Page 45 - Zsiráf Magazin - 2016. április
P. 45
rank Miller történetének egyik legnagyobb ereje, hogy drasztikusan be-
lenyúl a szuperhősökről kialakult megcsontosodott képbe. Superman
F nem a megtestesült jóság mintaképe, hanem csak egy eszköz az ameri-
kai kormány kezében, míg Batmannak nem csupán a sorra felbukkanó, egyre
erősebb ellenfelek ellen kell megküzdenie, hanem az öregedéssel járó kihívások-
kal és saját belső démonaival is. Bár a negyedik füzet végére minden a helyére
kerül, nem lehetünk nyugodtak. Frank Miller fokról-fokra építi le a hagyományos
szuperhőstörténetek jó-rossz elválasztására épülő morális kérdéseket. A The Dark
Knight Returs főszereplője éppen emiatt maga Gotham városa és annak polgárai
lesznek. Miller egy organikus világot teremt, ahol a közbeiktatott „média” paneleken
folyamatosan megkapjuk a hősök tetteire adott reflexiókat is.
laus Janson, underground stílusú rajzai és Lynn Varely színezése csak
tovább mélyítik ezt az éjsötét atmoszférát. Frank Miller ezzel a képregénnyel
K egy mérföldkövet alkotott nem csupán a Batman világán belül. A The Dark
Knight Returns a szintén '86-ban megjelenő Watchmennel kiegészülve kitágítot-
ta a képregény mint művészet határait és megnyitotta az utat a médium nagykorúvá
válásához.