Page 20 - Zsiráf Magazin - 2008. szeptember
P. 20

18
             Zsiráf 2008. szeptember
              TUDÁSTÁR



            Hordozható fizikalabor








                                                                                      Hogyan kell elképzelni ezt az utazó labort?

                                                                                      Van egy kisbusz, amiben a kísérleti eszközöket
                                                                                      tartjuk. Úgy néz ki egy előadás, hogy ezzel a
                                                                                      busszal elmegyek ahhoz az iskolához, amelyik
                                                                                      hívott, és ott rendszerint a tornateremben, az
                                                                                      aulában, vagy egy előadóteremben tartom
                                                                                      az előadást. Oda annyi gyerek gyűlik össze,
                                                                                      amennyi befér, és ők másfél órában hallgatnak
                                                                                      engem. Egészen a gyerekek között szoktam
                                                                                      állni oda-vissza kommunikációt folytatunk.
                                                                                      A terem is úgy van elrendezve, hogy tőlem
                                                                                      másfél méterre van az első sor.

                                                                                      Miről tart nekik előadást?
                                                                                      Egy olyan oktató programot adok nekik elő,
                                                                                      melyben az általános iskolai környezetismeret-
                                                                                      hez, valamint fizika tananyaghoz illeszkedve,
                                                                                      rendhagyó módon beszélek nekik a tudatos és
                                                                                      takarékos energiafelhasználás témakörében.
                                                                                      Ez persze egyben szórakoztató program is.

                                                                                                             Rimár Ildikó

                  Van néhány tanóra, amik nem tartoznak   Nagyon jól fogadják az előadá-
                  a diákok kedvencei közé. Tisztában   sokat, mivel ez ugyan olyan,
                  vannak ezzel a tanárok is, mégsem   mint egy tanóra, de úgy van
                  tudnak igazán segíteni a helyzeten,   felépítve, mint egy színházi
                                                    előadás. Színes, vicces, látvá-
                  hiszen ha valami egyszer unalmas,
                                                    nyosak a kísérletek, bárki bele-
                  az unalmas is marad, még ha a tanár
                                                    szólhat, kérdezhet, részt vehet
                  bohócnak öltözve tartja is az órát. Aztán
                                                    benne. Érdekes kísérletek van-
                  jött egy fizikatanár, aki elhatározta,
                                                    nak benne, ezért szórakoznak a
                  bebizonyítja, hogy lehet úgy is tanítani,   gyerekek amellett, hogy tanulnak
                  hogy óra alatt nem diákok feje nem   is. Nagyon sokszor találkoztam
                  koppan hangosan az asztalukon, mert   olyan gyerekekkel, akik már látták
                  elalszanak.                       valahol, vagy már vettek részt
                                                    rajta. Sejtettem, hogy szeretni
                  Létrehozták a Fizibuszt, melynek szervezőjé-  fogják, mivel már régóta tanítok,
                  vel, Tóth Pállal beszélgetünk.    de ekkora siker még engem is
                                                    meglepett. Örültem neki nagyon.
                  Milyen buszról van szó pontosan?
                                                    Hogyan jött létre a program, kinek
                  A Fizibusz program 2007 novemberében   a kezdeményezése alapján?
                  indult, és már akkor is reménykedtünk benne,
                  hogy népszerű lesz. Mostanra valóban annyira   Az  ELMŰ-nek  (Budapesti
                  kedvelt lett, hogy közel 500 iskola jelentke-  Elektromos Művek Nyrt.) és az
                  zett rá. Vannak napok, mikor több helyre is   ÉMÁSZ-nak (Észak-magyaror-
                  mennem kell. Már több mint 35000 gyerekkel   szági Áramszolgáltató Nyrt.) van
                  sikerült találkoznom. Ez átlagosan 150 tanulót   az Energia Suli nevű programja,
                  jelent. A legkisebb létszám 22 fő volt egy elő-  amit kibővítettünk egy ország-
                  adás alatt, a legtöbb 410.        járó Fizibusszá, hogy ne csak
                                                    virtuálisan találkozzunk gyere-
                  Hogyan fogadják a diákok, hogy nem elég,   kekkel és adjuk át nekik a tudá-
                  hogy a tanórákon, de most még külön is   sunkat, hanem személyesen is.
                  fizikaórán kell ülniük? Ez nem a gyerekek   A mottónk, hogy házhoz visszük
                  legkedveltebb tantárgya.          a tudást.
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25