Page 25 - Zsiráf Magazin - 2019. május
P. 25

Ez természetes, hiszen ha nyár, akkor pihe- Másrészt a térségünk éghajlati viszonyai
            nés, szórakozás, utazás, kikapcsolódás, kizök- miatt a forróság sem kedvezett a nyári ta-
            kenés az egész éves hajtásból, igaz?              nulásnak.


            Talán nem csak és kizárólag.                      Gyerekként te is megtapasztalhattad, hogy
                                                              milyen idegtépő volt 40 fokban, 30 osztály-
                                                              társsal együtt bezárva lenni a négy fal között.


            M I É R T  N E M  T A NUL UN K                    A nagy meleg csökkent koncentrációképes-
            S Z Í V ES EN N Y Á R O N ?                       séggel, lankadó figyelemmel jár együtt – ezért
                                                              van arányaiban több közúti baleset, ha átvo-
            Magyarországon a nyári szünet valóságos intéz- nul felettünk egy meleg front –, ami nem csak
            mény, hiszen európai összehasonlításban pél- a diákok teljesítményére van rossz hatással, de
            dátlanul hosszú a szünidő. Ha az év végi „laza”  a pedagógusokat is nehéz helyzetbe hozza.
            és az első szeptemberi hetek „bemelegítő”
            időszakát is hozzászámoljuk, akkor majdnem  És amíg évszázadokon keresztül ez a két
            háromhónapnyi tanulás-mentes időszakról  tényező komoly (és elfogadható) érv volt
            beszélünk.                                        a hosszú nyári szünet mellett, addig mára je-
                                                              lentősen veszítettek magyarázóerejükből.
            Emiatt az agyunk is kicsit máshogy van „be-
            huzalozva a nyárra” és felnőttként is kevesebb  2018-ban a mezőgazdaságból élő népesség
            késztetést érzünk a tanulásra.                    aránya itthon nem éri el az 5%-ot, a modern
                                                              klímaberendezések pedig lehetővé teszik,
            A szokatlanul nagy szünetnek mélyben gyöke- hogy januártól decemberig ugyanolyan hő-
            rező történelmi és földrajzi okai vannak.         mérséklet legyen a tantermekben.

            Egyrészt a mezőgazdasági termelés ciklusa  A szokás hatalma azonban sajnos eddig erő-
            nyáron „tetőzik” és a korábbi évszázadokban  sebbnek bizonyult a racionalitásnál. Miért saj-
            – elsősorban a vidéki, földből élő családokban  nos? Mert a „nyári leállás” tanulási szempont-
            – a gyerekeknek aktívan részt kellett venniük  ból rendkívül káros tud lenni.
            a munkában. Hogyan tehették volna ezt meg,
            ha aratáskor az iskolapadban ülnek?
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30