Page 25 - Zsiráf Magazin - 2019. május
P. 25
Ez természetes, hiszen ha nyár, akkor pihe- Másrészt a térségünk éghajlati viszonyai
nés, szórakozás, utazás, kikapcsolódás, kizök- miatt a forróság sem kedvezett a nyári ta-
kenés az egész éves hajtásból, igaz? nulásnak.
Talán nem csak és kizárólag. Gyerekként te is megtapasztalhattad, hogy
milyen idegtépő volt 40 fokban, 30 osztály-
társsal együtt bezárva lenni a négy fal között.
M I É R T N E M T A NUL UN K A nagy meleg csökkent koncentrációképes-
S Z Í V ES EN N Y Á R O N ? séggel, lankadó figyelemmel jár együtt – ezért
van arányaiban több közúti baleset, ha átvo-
Magyarországon a nyári szünet valóságos intéz- nul felettünk egy meleg front –, ami nem csak
mény, hiszen európai összehasonlításban pél- a diákok teljesítményére van rossz hatással, de
dátlanul hosszú a szünidő. Ha az év végi „laza” a pedagógusokat is nehéz helyzetbe hozza.
és az első szeptemberi hetek „bemelegítő”
időszakát is hozzászámoljuk, akkor majdnem És amíg évszázadokon keresztül ez a két
háromhónapnyi tanulás-mentes időszakról tényező komoly (és elfogadható) érv volt
beszélünk. a hosszú nyári szünet mellett, addig mára je-
lentősen veszítettek magyarázóerejükből.
Emiatt az agyunk is kicsit máshogy van „be-
huzalozva a nyárra” és felnőttként is kevesebb 2018-ban a mezőgazdaságból élő népesség
késztetést érzünk a tanulásra. aránya itthon nem éri el az 5%-ot, a modern
klímaberendezések pedig lehetővé teszik,
A szokatlanul nagy szünetnek mélyben gyöke- hogy januártól decemberig ugyanolyan hő-
rező történelmi és földrajzi okai vannak. mérséklet legyen a tantermekben.
Egyrészt a mezőgazdasági termelés ciklusa A szokás hatalma azonban sajnos eddig erő-
nyáron „tetőzik” és a korábbi évszázadokban sebbnek bizonyult a racionalitásnál. Miért saj-
– elsősorban a vidéki, földből élő családokban nos? Mert a „nyári leállás” tanulási szempont-
– a gyerekeknek aktívan részt kellett venniük ból rendkívül káros tud lenni.
a munkában. Hogyan tehették volna ezt meg,
ha aratáskor az iskolapadban ülnek?