Page 11 - Zsiráf Magazin - 2022. tavaszi különszám
P. 11

10                                                                                                        11

            Az egyik honvédtiszt, nem tudván nézni  A „német” hatalomtól távol tartotta magát
            a szörnyűséget, a parancs ellenére váratlanul  a legtöbb ember. A gyerekek azzal mutatták
            támadásra indult, s kicsiny csapatával átjutva  ki ellenszenvüket, hogy nem tanulták a köte-
            a folyón elhallgattatta az orosz üteget, s így  lezővé tett német nyelvet. Elterjedt anekdota
            az egész orosz támadás elakadt. Ezzel fiatal  szerint egy tanfelügyelő, mikor látta, hogy
            életeket mentett meg.                             a németórán a diákok tökéletes tudatlansá-
                                                              got árulnak el, elképedve mondta az okta-
            A világosi fegyverletétel után a diákok (akiket  tónak: de hiszen ezek nem tudnak semmit...
            nem soroztak be) visszamentek az iskola- Az meg büszkén kihúzta magát, s azt felelte;
            padba, a parasztgyermekek vissza a földekre,  amíg én tanítom őket, nem is fognak meg-
            az állatok mellé dolgozni.                        tanulni németül!

            A kiegyenesített  kaszák  visszaigazítva  újra  Helyette inkább a Hármas Kis Tükörben
            a régi célt szolgálták. A padláson rejtegetett  is szereplő büszke mondást gyakoroltatták:
            Kossuth-bankók, egy-egy kitüntetés, egy csá- „Nincsen másutt élet, csak Magyarországon;
            kó, az egyenruha vagy a zászló egy darabja  Ha van is, de olyan nincs egész világon.”
            maradt meg emlékezetnek. S amikor már
            szabad volt, alig volt ház, amelynek gazdája
            a szoba falára ne akasztotta volna Kossuth
            Lajos képét.



 1848 augusztusában riasztó hírek érkeztek  Az első harcokban előfordult, hogy őrnagy,
 a szerbek, románok, s más nemzetiségek  főhadnagy és hadnagy „fontos ügyben” a hát-
 mozgolódásáról, meg arról, hogy Bécs fegy- térbe húzódott, s a diákőr mester egyszeriben
 verrel akar mindent visszacsinálni.  egész század élén találta magát.

 A nemzetőrségi felbuzdulás közben lelohadt,  Eltelt néhány hónap, s a felszereléssel együtt
 s eleinte bizony nem sokan siettek besoroz- megjött a tapasztalat, s a keserű vereségek,
 tatni magukat honvédnek. Akadt azonban  a gyötrő, visszakozó gyalogmenetek után
 közöttük jónéhány 16–18 éves fiú, aki meg- diadalok következtek. A tizenéves dobosok
 szégyenítve sok vonakodó felnőttet, kiügyes- elszánt arccal verték a támadásra szólító do-
 kedte, hogy besorozzák. Volt, akit megtettek  bot, a matematikát és fizikát gyakorlatban al-
 dobosnak, volt, aki tüzér lett, vagy valami  kalmazták a diák-tüzérek. Ki tudná elsorolni,
 kisegítő szerepet kapott. Példát mutatott  hány kis hős tetemét őrzik a jeltelenné vált,
 a tanárok nagy része, sőt a papok is. Eleinte  réges-rég megsüppedt sírok.
 egyenruha sem jutott legtöbbjüknek, sőt még
 fegyver sem.  A „nagy kalandért”, a lelkesedésért bizony so-
    kan az életükkel fizettek. Jókai írta meg a harc
 A főiskolák diákjai egyik napról a másikra azt  utolsó heteinek egyik epizódját. A Sajónál
 vették észre, hogy káplárok, őrmesterek let- a honvédtüzérek (csupa gyermek) a sokkal
 tek, holott ők is alig tudtak egy puskát elsütni.  nagyobb orosz tüzérséggel viaskodtak; sora-
 De kevés volt a hivatásos, hozzáértő katona.  ikban véres rendet vágtak az ellenfél ágyúi.
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16