Page 11 - Zsiráf Magazin - 2022. tavaszi különszám
P. 11
10 11
Az egyik honvédtiszt, nem tudván nézni A „német” hatalomtól távol tartotta magát
a szörnyűséget, a parancs ellenére váratlanul a legtöbb ember. A gyerekek azzal mutatták
támadásra indult, s kicsiny csapatával átjutva ki ellenszenvüket, hogy nem tanulták a köte-
a folyón elhallgattatta az orosz üteget, s így lezővé tett német nyelvet. Elterjedt anekdota
az egész orosz támadás elakadt. Ezzel fiatal szerint egy tanfelügyelő, mikor látta, hogy
életeket mentett meg. a németórán a diákok tökéletes tudatlansá-
got árulnak el, elképedve mondta az okta-
A világosi fegyverletétel után a diákok (akiket tónak: de hiszen ezek nem tudnak semmit...
nem soroztak be) visszamentek az iskola- Az meg büszkén kihúzta magát, s azt felelte;
padba, a parasztgyermekek vissza a földekre, amíg én tanítom őket, nem is fognak meg-
az állatok mellé dolgozni. tanulni németül!
A kiegyenesített kaszák visszaigazítva újra Helyette inkább a Hármas Kis Tükörben
a régi célt szolgálták. A padláson rejtegetett is szereplő büszke mondást gyakoroltatták:
Kossuth-bankók, egy-egy kitüntetés, egy csá- „Nincsen másutt élet, csak Magyarországon;
kó, az egyenruha vagy a zászló egy darabja Ha van is, de olyan nincs egész világon.”
maradt meg emlékezetnek. S amikor már
szabad volt, alig volt ház, amelynek gazdája
a szoba falára ne akasztotta volna Kossuth
Lajos képét.
1848 augusztusában riasztó hírek érkeztek Az első harcokban előfordult, hogy őrnagy,
a szerbek, románok, s más nemzetiségek főhadnagy és hadnagy „fontos ügyben” a hát-
mozgolódásáról, meg arról, hogy Bécs fegy- térbe húzódott, s a diákőr mester egyszeriben
verrel akar mindent visszacsinálni. egész század élén találta magát.
A nemzetőrségi felbuzdulás közben lelohadt, Eltelt néhány hónap, s a felszereléssel együtt
s eleinte bizony nem sokan siettek besoroz- megjött a tapasztalat, s a keserű vereségek,
tatni magukat honvédnek. Akadt azonban a gyötrő, visszakozó gyalogmenetek után
közöttük jónéhány 16–18 éves fiú, aki meg- diadalok következtek. A tizenéves dobosok
szégyenítve sok vonakodó felnőttet, kiügyes- elszánt arccal verték a támadásra szólító do-
kedte, hogy besorozzák. Volt, akit megtettek bot, a matematikát és fizikát gyakorlatban al-
dobosnak, volt, aki tüzér lett, vagy valami kalmazták a diák-tüzérek. Ki tudná elsorolni,
kisegítő szerepet kapott. Példát mutatott hány kis hős tetemét őrzik a jeltelenné vált,
a tanárok nagy része, sőt a papok is. Eleinte réges-rég megsüppedt sírok.
egyenruha sem jutott legtöbbjüknek, sőt még
fegyver sem. A „nagy kalandért”, a lelkesedésért bizony so-
kan az életükkel fizettek. Jókai írta meg a harc
A főiskolák diákjai egyik napról a másikra azt utolsó heteinek egyik epizódját. A Sajónál
vették észre, hogy káplárok, őrmesterek let- a honvédtüzérek (csupa gyermek) a sokkal
tek, holott ők is alig tudtak egy puskát elsütni. nagyobb orosz tüzérséggel viaskodtak; sora-
De kevés volt a hivatásos, hozzáértő katona. ikban véres rendet vágtak az ellenfél ágyúi.