Page 55 - Zsiráf Magazin - 2016. november
P. 55

Az első mozinézők még felugrottak székük-
            ből a vásznon megérkező vonat láttán (A vo-
            nat érkezése, 1985), ma pedig már résztvevői
            is lehetünk a különböző virtuális élmények-
            nek. A hatás mindkét esetben ugyanaz: első
            találkozás egy merőben új vizuális élménnyel.
            A VR szemüvegek hatására létrejövő, minden
            részletében bejárható virtuális valóságok va-
            lódi forradalomként hatnak, ám a technológia
            egyelőre még gyerekcipőben jár. Egyvalami
            azonban már most látszik: a mozi születése
            és a mozgókép elterjedése óta nem csavaro-
            dott még ekkorát a minket körülvevő a me-
            diális közeg, de hogy ennek milyen hatásai
            lesznek elsősorban a történetmesélés hagyo-
            mányos formáira, nos, ez egyelőre hatalmas
            kérdőjelként feszül a jövő horizontján.

            Mindannyian láttunk már a Facebookon 360
            fokos videókat, vagy videókat arról, hogyan
            használják a VR szemüvegeket, egyeseknek
            talán volt is szerencséje kipróbálni, hogyan
            működik. A legnagyobb különbség az új tí-
            pusú mediális élmények és a hagyományos
            mozgóképes befogadás (mozi, tévé) között,
            hogy itt nem csupán nézed a tartalmat, ha-
            nem részesévé válsz a tartalomnak. Az „itt és
            most” érzésével közelítesz az ábrázolás felé,
            mintha egyenesen a történet sűrűjébe tele- Persze a filmbe is bele lehet merülni, mivel
            portálnád magad. Ebből a szempontból az  azonban a filmnél bármikor megzavarhat egy
            olvasáshoz hasonlítható. Olvasás során, mivel  megcsörrenő telefon,  egy  reklám,  egy  nesz,
            nem csupán a szemünkkel érzékeljük a szö- könnyebb kilépni a virtuális jelenlétből. A VR
            veget, hanem értelmezzük is – máskülönben  szemüveg azonban teljes egészében átveszi a
            csak betűk halmazát látnánk –, belemerülünk  néző szemszögét, így nehezebb belőle kizökken-
            a szövegbe, abba a világba, amit a regény fel- ni. Nemcsak úgy érezzük, hanem ténylegesen
            épít. A különbség a regény- és a VR-féle alá- benne is vagyunk a történések forgatagában.
            merülés között azonban jelentős. Míg előbbi-
            nél a befogadás intellektuális teljesítményt vár  Egyelőre azonban kezdetleges tartalmak
            el a befogadótól, addig ez utóbbi esetében  jelennek meg VR formátumban, de ment-
            pusztán az érzékszerveinket használjuk.           ségére legyen szólva, hogy a mozi sem a
                                                              bonyolult és csavaros történetekkel kezdte. A
                                                              mozi dinoszaurusz korában még egy vonat
                                                              érkezése, egy elszabaduló locsolóslag bor-
                                                              zolták a kedélyeket, apró gegek, amelyek
                                                              célja nem volt más, mint felhívni a közön-
                                                              ség figyelmét a mozgókép, mint technológia
                                                              létezésére. Ahogy egyre elterjedtebbé vált
                                                              a mozgókép, úgy kezdett el a film is egyre
                                                              összetettebb történeteket bemutatni, ame-
                                                              lyek idővel szélesebb közönségigényeket is
                                                              ki tudtak elégíteni.
   50   51   52   53   54   55   56   57   58