Page 55 - Zsiráf Magazin - 2016. november
P. 55
Az első mozinézők még felugrottak székük-
ből a vásznon megérkező vonat láttán (A vo-
nat érkezése, 1985), ma pedig már résztvevői
is lehetünk a különböző virtuális élmények-
nek. A hatás mindkét esetben ugyanaz: első
találkozás egy merőben új vizuális élménnyel.
A VR szemüvegek hatására létrejövő, minden
részletében bejárható virtuális valóságok va-
lódi forradalomként hatnak, ám a technológia
egyelőre még gyerekcipőben jár. Egyvalami
azonban már most látszik: a mozi születése
és a mozgókép elterjedése óta nem csavaro-
dott még ekkorát a minket körülvevő a me-
diális közeg, de hogy ennek milyen hatásai
lesznek elsősorban a történetmesélés hagyo-
mányos formáira, nos, ez egyelőre hatalmas
kérdőjelként feszül a jövő horizontján.
Mindannyian láttunk már a Facebookon 360
fokos videókat, vagy videókat arról, hogyan
használják a VR szemüvegeket, egyeseknek
talán volt is szerencséje kipróbálni, hogyan
működik. A legnagyobb különbség az új tí-
pusú mediális élmények és a hagyományos
mozgóképes befogadás (mozi, tévé) között,
hogy itt nem csupán nézed a tartalmat, ha-
nem részesévé válsz a tartalomnak. Az „itt és
most” érzésével közelítesz az ábrázolás felé,
mintha egyenesen a történet sűrűjébe tele- Persze a filmbe is bele lehet merülni, mivel
portálnád magad. Ebből a szempontból az azonban a filmnél bármikor megzavarhat egy
olvasáshoz hasonlítható. Olvasás során, mivel megcsörrenő telefon, egy reklám, egy nesz,
nem csupán a szemünkkel érzékeljük a szö- könnyebb kilépni a virtuális jelenlétből. A VR
veget, hanem értelmezzük is – máskülönben szemüveg azonban teljes egészében átveszi a
csak betűk halmazát látnánk –, belemerülünk néző szemszögét, így nehezebb belőle kizökken-
a szövegbe, abba a világba, amit a regény fel- ni. Nemcsak úgy érezzük, hanem ténylegesen
épít. A különbség a regény- és a VR-féle alá- benne is vagyunk a történések forgatagában.
merülés között azonban jelentős. Míg előbbi-
nél a befogadás intellektuális teljesítményt vár Egyelőre azonban kezdetleges tartalmak
el a befogadótól, addig ez utóbbi esetében jelennek meg VR formátumban, de ment-
pusztán az érzékszerveinket használjuk. ségére legyen szólva, hogy a mozi sem a
bonyolult és csavaros történetekkel kezdte. A
mozi dinoszaurusz korában még egy vonat
érkezése, egy elszabaduló locsolóslag bor-
zolták a kedélyeket, apró gegek, amelyek
célja nem volt más, mint felhívni a közön-
ség figyelmét a mozgókép, mint technológia
létezésére. Ahogy egyre elterjedtebbé vált
a mozgókép, úgy kezdett el a film is egyre
összetettebb történeteket bemutatni, ame-
lyek idővel szélesebb közönségigényeket is
ki tudtak elégíteni.