Page 41 - Zsiráf Magazin - 2017. december
P. 41

Hogyan született meg az előadás  Mindhárman – mert egy férfiszínész, Mohai
            ZS ötlete?                                        Tamás is csatlakozott hozzánk –, harminc
                                                              körüli fiatalok vagyunk, a párkapcsolatokról,
                        A budapesti anarchista színház- családról kialakult mintáink pedig részben
            BA ban találkoztam Döbrösi Laurával  azokon az írókon-költőkön keresztül közve-
            és mind a ketten nagyon hasonló rezgésszá- títettek, akiknek a mai napig társadalmi-etikai
            mon voltunk. Elkezdtünk azon gondolkozni,  formáló ereje van. Nekem is befolyásolhat-
            hogyan tudnánk együtt dolgozni egy kétsze- ja az életemet – közvetetten persze –, hogy
            replős női darabban, mi az a terep, ahol ren- például József Attilának milyen viszonya volt
            geteg nő van, rengeteg kibeszéletlen nő van,  az anyjával. Van-e olyan mintám a család-
            a maguk sokféleségével. Az irodalom nagyon  ban? Melyik társadalmi közegből jött az író?
            közel áll mindkettőnkhöz, így jött az ötlet,  Az irodalomnak nálunk a mai napig nagy
            hogy Nyáry Krisztián Így szerettek ők című  a respektje, és a legtöbbet mégiscsak ezek
            kétkötetes könyvét dolgozzuk fel. Nagyon  az alkotók beszéltek a témáról, amiről a darab
            izgalmas volt az alapanyagban, hogy maga  is szól, vagyis a szerelemről.
            a Facebook tudta visszaigazolni, mitől érde-
            kes, miért érdekes. Hogy milyen érzékeny
            a határ, egyáltalán mi a különbség teljesítmé-               Az Így szerettek ők esetében nem
            nyeken kívül a mai celebritás, és a huszadik  ZS szépirodalmi szövegről vagy drá-
            század eleji írói celebritás között.              ma forgatókönyvről beszélünk, hanem nap-
                                                              lóbejegyzésekről, levelezésekről. Milyen volt
                                                              egy ilyen típusú szöveg feldolgozása?
                       Ha jól értem, ez a darab kifejezet-
            ZS ten a nőkről fog szólni.                                  Van egy iszonyatosan nagy hely-
                                                              BA zeti előnyünk, őt úgy hívják, hogy
                        Eg fontos célunk, hogy jobban,  Tóth Réka Ágnes, aki komolyabb bábszínhá-
            BA mint eddig. A színház egy na- zi múlttal is rendelkezik, akárcsak a rendező-
            gyon  komoly csapatmunka, és  ha  onnan  nőnk, így van egy fajta szabadabb fantáziáa.
            nézzük, hogy az író is nő (Tóth Réka Ág- Réka arra törekedett a darab megírásánál,
            nes) és a rendezőnk is (Erdeős Anna), nem  hogy minden jelenet az adott író nyelveze-
            meglepő, hogy a szemszögünk is kicsit efelé  tét adja vissza. Például Karinthynál a pikírt,
            orientálódik. Ettől függetlenül természete- ironikus nyelvi játékok, Kosztolányinál a szó-
            sen kibontjuk a férfi szálakat is, hiszen nem  viccek dominálnak. Versidézetek elenyésző-
            az a célunk, hogy egy kék harisnya kiáltványt  en szerepelnek, és ott is cél volt, hogy ne
            tegyünk a nézők elé. Azt gondolom, minden  egy-egy kiállással, elszavalva, inkább a beszélt
            szélsőség egyfajta bezártságot eredményez,  nyelvbe ágyazva jelenjenek meg. Anna, aki
            amiben én nem hiszek. Az viszont tény, hogy  az írásban is aktívan részt vett, nyakláncként
            a huszadik század elejéről inkább a férfi írók- fűzte fel a jeleneteket, amelyek akár különálló
            költők kerültek reflektorfénybe, sokszor na- etapokként is működhetnének. Mindez egy
            gyon tehetséges, saját jogon alkotó nők kárá- minimalista térben valósul meg, amihez Szlá-
            ra, akiket csak azért ismerünk, mert mondjuk  vik Júlia olyan jelmezeket tervezett, melyek
            az Ady egyik szeretője volt. Holott nagyon  összhangban lesznek a térben elhelyezett tár-
            tehetséges női szerzők tevékenykedtek ab- gyak anyagával. A váltásokat a vizualitással és
            ban a férfiak által dominált társadalomban,  a színészi játékkal jelezzük, ilyen értelemben
            akiknek a sorsáról igenis fontos beszélnünk.  nem lesz narrálva a történet.
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46