Page 25 - Zsiráf Magazin - 2016. október
P. 25
EGY AMBICIÓZUS TERV, AMI KÖNNYEN A Az utazás átlagosan 115 napig tarthat. Prob-
TERVEZŐASZTALON MARADHAT lémát jelent azonban a landolás, mely során
két dologra kell odafigyelni. Az egyik az űr-
Mexikóban, egy űrkutatási konferencián hajó hővédő pajzsa, a másik pedig, hogy az
tartott előadást Elon Musk, a SpaceX veze- űrhajó hajtóműveinek újbóli begyújtásával
tője, és a Mars meghódításának jelenkori fékezzék a szerkezetet leszállás közben.
Kolumbusza. Állítása szerint az emberből
az űrt meghódító, de legalábbis a Marsot Ez így talán elég sci-finek hangzik, annyira
benépesítő faj válik a XXI. század során, és ambiciózusnak, hogy az ember csak legyint
Musk úr tudja is hogyan. rá, de egy Mars utazással az új határvidék
mítosza teremtődhetne meg. Az első uta-
A SpaceX egy hatalmas űrhajót építene, zók kalandvágyó, felfedező lelkületű embe-
amely az első telepeseket szállítaná a vö- rek lennének – új Marco Polók és Kolum-
rös bolygóra, légi utántöltéssel. Vagyis a buszok –, akik nem törődnek a veszéllyel. A
hordozórakéta előbb kilövi az űrbe az óriás Földön elfogytak az elérhetetlen helyek, az
űrhajót, leparkolja a Föld közelében, majd űr a következő, ami meghódításra vár.
visszatér benzinért. Musk szerint metánala-
pú meghajtás lehet a kulcs – egyszerűen A MÉGIS MORÁL
azért, mert ezt a legegyszerűbb és legbiz-
tonságosabb előállítani, és tárolni a marsi A SpaceX sikere egyelőre a kivitelezhetet-
körülmények között. Az űrhajó óriási lesz, len kategória felé billen, hiszen ehhez olyan
kell a hely száz ember, csomagjaik, a szállí- technológiára lenne szükség, mellyel jelen-
tott rakomány, a létfenntartó rendszerek, és leg még nem rendelkezünk, és olyan extra
persze a hajtóanyag, meg az oxigén számá- vagyonok bevonására, amiért még a világ
ra. A Marsra sok oxigént kell vinniük, hiszen leggazdagabbjainak is mélyen a zsebükbe
a légkör 98%-a CO2-ből áll. kell nyúlniuk. Többen egyenesen blődség-
nek tartják az egészet. Mark McCaughrean,
az Európai Űrügynökség munkatársa,
a Rosetta-küldetés vezetőinek egyike
Twitteren hüledezett a hallottakon. Szerinte
Musk ötlete ezer sebből vérzik. Eleve lehe-
tetlennek tartja száz ember szállítását, nem
hiszi, hogy a költségeket a Musk által emlí-
tett szintre le lehetne szorítani, és szerinte
az egész nem más, mint egy olyan ember
ötletelése, akinek inkább bázisugrania kéne
– a halál esélye nagyjából hasonló.
Bármi is lesz, az elkövetkezendő 25 év iz-
galmasabb űrutazási projekteket ígér, mint
az elmúlt fél évszázad. Musk terve merész,
de a történelmet az ambiciózus „őrültek” ír-
ják, akik szembemennek hivatalos álláspon-
tokkal, szakértői véleményekkel, kockáztat-
nak, és ha nem is nyernek mindig, de „egy
nagy lépéshez” hozzásegítik az emberisé-
get. Hogy miért kell meghódítani a Marsot?
Ugyanazért, amiért a hegymászók meg-
másznak egy nagy csúcsot: mert ott van...