Page 27 - Zsiráf Magazin - 2016. október
P. 27
Megáll az idő
Gothár Péter 1982-es filmje a forradalom
leverésével kezdődik, hogy aztán ezzel pár-
huzamot vonva állítsa elénk a hatvanas évek
kínjait, feszültségét, mindazt, ami 1968-hoz
vezetett. Az 1956. november 4-i események
után Köves István elhagyja az országot, fe-
lesége viszont marad Magyarországon két
gyerekével. A film a fiatalok gimnáziumi éveit
követi nyomon, akiknek egyszerre kell a sú-
lyosan terhelt családi örökséggel és a Kádár-
korszak valamennyi nehézségével szembe-
nézniük. A komoly téma mellett a Megáll az
idő hamisítatlan tinédzserfilm is, szerelem-
mel, lázadással megbolondítva. A háttérben
végig szól a rock ’n’ roll és folyik a Coca-Cola.
Szamárköhögés
Gárdos Péter 1987-es filmje a forradalmi
eseményekről beszél, de nem a forradalmár,
hanem az átlagember nézőpontjából. Egy
család valamennyi korosztálya szerepet kap,
és ahány ember, annyi perspektíva: a gyere-
kek örülnek, hogy nem kell iskolába menni, a
felnőttek zavarban vannak. Az élet azonban
nem állhat meg, döntéseket pedig hozni kell.
Garas Dezső, Törőcsik Mari, Hernádi Judit és
szakajtónyi díj érvelnek a Szamárköhögés
megnézése mellett.
Szabadság, szerelem
'56 akciódúsabb, befogadó barátabb feldol-
gozása a Szabadság, szerelem. Goda Krisz-
tina 2006-os filmje hollywoodi narratívába
ágyazza az eseményeket, úgy hogy közben
a nézőt végigkalauzolja a történelmi esemé-
nyeken is. Van itt szerelem a forradalmára lány
(Dobó Kata) és a vízilabdás fiú (Fenyő Iván)
között, választás a hazafiság és a kötelesség
között, és temérdek csatajelenet, amelyek a
valós eseményeket követik. A háttérben pedig
készülődik a valaha volt legvéresebb olimpiai
vízilabdameccs is...