Page 47 - Zsiráf Magazin - 2017. március
P. 47

de előbb még be kellett, hogy fusson. 1955-
                                                              ben tehát elutazik Chicagóba, ahol találkozik
                                                              a nagyágyú Muddy Watersszel. A legenda mu-
                                                              tatta be a fiatal Chuck-ot Leonard Chessnek,
                                                              a Chess Records (akkori főleg rhythm & blues-
                                                              ra specializálódó lemezkiadó) atyaúristenének.
                                                              Berry lejátszotta a producernek Ida Mae című
                                                              számát, amely később Maybellene címen ke-
                                                              rült a könnyűzene egyetemes történetébe, de
                                                              a hírnévhez kellett még egy szereplő hatha-
                                                              tós közreműködése. Ő volt Alan Freed a New
                                                              York-i WINS rádióállomás vezető dj-je.


                                                                  z még a tehetségkutatók előtti korszak,
                                                              Ea zenészek befutását nem a tévéképer-
                                                              nyő, hanem a rádiós sugárzás biztosítja. Ze-
                                                              nei nagyságokhoz azonban kellenek a nyitott
                                                              kultúrdílerek is, akik új hullámokra hangolják
                                                              a közönséget. A korszak egyik ilyen figurája
                                                              volt Alan Freed is. A „Moondog” becenevű
                                                              rádiós lemezlovas 1951-ben indította útjára
                                                              kultikus rádióműsorát, a Moondog’s Rock ’n’
                                                              Roll Party-t. Szakmai körökben botrányosnak
                                                              minősült, ha valaki fekete előadók rhythm &
                                                              blues-felvételeit játszotta-reklámozta, Freed
                                                              pedig pontosan ezt csinálta, botrány egyenlő
                                                              hírnév alapon, hiszen a fiatal közönség erre
                                                              volt kíváncsi. Ne feledjük, ez a filmekből jól is-
                                                              mert éjszaka autózós, autósmozis, rockabilly
                                                              korszak hajnala. Freed pedig ehhez az éjsza-







            fellegvárává vált. A ragtime-ot és a jazzt felvál-
            totta az érzéki rhythm & blues, a hagyományos
            blues feszesebb, dögösebb, szókimondóbb,
            mocskosabb, a vidéki balladákat nagyvárosi
            életérzésre cserélő változata, amelyet felerő-
            sített az ekkoriban már elterjedő elektromos
            gitár torzított hangzása. A gitárforgatók kö-
            zött a Muddy Watersek, a T-Bone Walkerek,
            a Howlin’ Wolfok voltak a királyok. „A pasas
            lement spárgába, ugrált, mászkált a színpadon,
            és éppúgy affektált, mint egy puccos varieté-
            sztár!” – jellemezte egy klubtulajdonos T-Bone
            Walkert. Ebben pedig már ráismerhetünk a ké-
            sőbbi Chuck Berry munkásságának velejére is,
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52