Page 48 - Zsiráf Magazin - 2017. március
P. 48

kai életet élő korosztályhoz igazította műsora  and roll szerzeményeket (Roll Over Beetho-
            vadabb részét is. Éjjel egyig a hagyományos  ven, Too Much Monkey Business, You Can
            programot  játszotta,  majd  miután  a  rádió  Catch Me), kevés visszhangot vert. Nem úgy
            igazgatóságának tagjai már nyugovóra tértek,  az 1957-es School Days, amely zenéjével-
            feltette a boltokban jól fogyó fekete zenészek  szövegével telibe kapta az ötvenes évek is-
            lemezeit, és igyekezett minél jobban felkavar- kolai lázadóit. A School Days Berry-t végképp
            ni Ohio és Pennsylvania fiataljainak éjszakai  a tinédzserbálvány státuszba helyezte. Nem
            nyugalmát. Freed jellemzően már a műsor  utolsósorban egyszerű, ámde pengeélesen
            ötödik percében bevadult és sikoltozva-üvöl- a korszellembe hatoló szövegei révén, ame-
            tözve verte a keze ügyébe akadt telefonköny- lyek aktuális emberi hangulatokat szólaltattak
            vet, miközben az autórádiójukat csavargató  meg: vágyakozást, romantikát, első szerel-
            tinédzserek megőrültek tőle.                      met, szabadságvágyat, autós száguldást, láza-
                                                              dást. Dalszövegei egyszerűen, közérthetően
                reed nevéhez főződik Chuck Berry el- szóltak, és az egyik első dalszerző is ő volt,
            Findítása is a halhatatlanság útján. Freed  aki folyamatosan kereste az új kifejezéseket,
            ugyanis gyakran lejátszotta Berry már említett  a szójátékokat szövegeiben. A dalszöveg új
            Meybellene-jét, amely nem csak a rhythm &  hangást is kapott. Berry nem merült el a zenei
            blues, de a poplisták tetejére is felkúszott.  improvizációban, rövid, határozott riffeket ját-
            Ezzel pedig Berry lett az első előadó, akinek  szott, különböző ritmusokban, inkább a gyor-
            sikerült kitörnie blues gettójából és áttörnie  saságra és a tempóra helyezve a hangsúlyt.
            a poppiacra is. A hidat, amelyet a két műfaj,  Különös érzéke volt ahhoz, hogy a tradicio-
            és a két kultúra közé feszített pedig rock and  nális blues alapú zenéből hogyan csináljon
            rollnak hívták.                                   a rádiók közönsége számára is fogyasztható
                                                              gyorsabb, sűrűbb rock and rollt.
                zek után érthetetlen, hogy a sikerek miért
            Emaradtak el évekig. Berry hiába ontotta              z 1957-58-as időszak Berry pályafutásá-
            magából az azóta klasszikusnak számító rock  Anak legfontosabb két éve volt. 57-ben 75
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53