Page 12 - Zsiráf Magazin - 2017. október
P. 12

sem eléggé kitartóan – végül elkezdtem kom-              2014 óta tanítasz a Zeneakadémi-
            ponálni és ebben éreztem igazán jól magam.  Zs án, illetve ha jól tudom idén ősztől
            Mostani munkám egyébként az apukám által  a kecskeméti Kodály Intézetben is. Mennyire
            vezetett dunaújvárosi fúvószenekarokhoz kap- számít ez kuriózumnak, hogy már 23 évesen
            csolódó élményeimhez nyúlik vissza. Szüleim  a katedra túlsó oldalán találtad magad?
            tanácsai főleg az iskolaválasztásra korlátozód-
            tak, a komponálási folyamatokba – a legelső                  Szerintem kuriózumnak számít,
            lépéseket leszámítva – sosem szóltak bele. BM és nehéz is volt a kezdet. Sokszor
                                                              úgy éreztem, hogy nem vesznek komolyan
                                                              a – szinte velem egykorú – hallgatók. Mára
                    Honnan meríted az inspirációt egy- kissé javult a helyzet.
            Zs egy alkotás megkomponálásakor?


                       Erre nehéz válaszolni. Azt hiszem             Kortárs zenét, hangszerelést, köte-
            BM mindig valamilyen zenei élmény- Zs lező zeneszerzést, partitúra-olvasást
            ből indulok ki.  Valószínűleg egyik komponis- és zeneelméletet is oktatsz, van-e olyan te-
            ta sem tudja kikapcsolni a „hallott” élményeit.  rület, ami kiváltképpen közel áll hozzád?
            Minden valaha átélt zenei mozgásforma a ze-
            nei reflexeink részévé válik. Ilyen értelemben,              Legközelebb a kortárs zene áll,
            ha valaki akarná sem tudná levetkőzni a kul- BM hiszen ebben vagyok a legtájéko-
            túrát, amibe beleszületett.                       zottabb: saját terep. A zeneelmélet-oktatás-
                                                              ra pedig ráférne egy újra-gondolás, muszáj
                                                              volna gyakorlatibbá tenni. Legszívesebben
                    Gyakran elhangzó mondat, hogy  úgy oktatnám, hogy minden hallgatónak ott
            Zs a mai fiatalokat nem lelkesíti a magas  volna a kezében a hangszere, és kamaraze-
            kultúra, nem csak zenei téren. A zenéddel  nélés közben beszélnénk meg, hogy az adott
            meg tudod-e szólítani a fiatalabb korosz- hangja milyen funkciót tölt be az akkordba,
            tályt is?                                         illetve az akkordmenetbe ágyazva. Kecske-
                                                              méten karvezetőket tanítok, ott szerencsésen
                       Nem  célom,  hogy  meghatároz- lehetőség van korálrészletek megszólaltatá-
            BM zam hallgatóim körét – erre nem  sára – így mindenki „saját bőrén” tapasztal-
            is volna módom. Honnan tudhatnám előre,  hatja meg, hogy mi az az összhangzattan.
            hogy kihez tud szólni a darab? Természete- Egyébként ezt a módszert Dukay Barnabás
            sen „bárkinek” írtam, de ez nem jelentheti azt,  már évtizedek óta alkalmazza a Zeneakadé-
            hogy mindenkinek. Azt hiszem, egyik zene- mián, feleségem is nála végzett, és zeneértő
            mű sem tud szólni mindenkinek. A YouTube- csellista lett belőle…
            on több mint kétmilliárd nézettséget elért
            koreai popszám Gangnam Style sem szól
            mindenkinek, hiszen engem például abszo-
            lút nem érdekel. De Beethoven szimfóniáival
            sem tud mit kezdeni egy pápuai bennszü-
            lött. Az, hogy a (nyugati) fiatalság – és ebben
            már az én generációmat is értem – elfordult
            a magas szellemi igénnyel megfogalmazott
            művészetektől, korunk legszomorúbb ténye.
            Sajnos a mai, piac alapú művészet kiszolgálja,
            és nem pedig tanítja az embereket. Minden
            munkám, és kollégáim erőfeszítései is arra
            irányulnak, hogy értő hallgatóvá formáljuk
            a széles közönséget. Őszintén bízom a vál-
            tozásban.
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17