Page 12 - Zsiráf Magazin - 2017. október
P. 12
sem eléggé kitartóan – végül elkezdtem kom- 2014 óta tanítasz a Zeneakadémi-
ponálni és ebben éreztem igazán jól magam. Zs án, illetve ha jól tudom idén ősztől
Mostani munkám egyébként az apukám által a kecskeméti Kodály Intézetben is. Mennyire
vezetett dunaújvárosi fúvószenekarokhoz kap- számít ez kuriózumnak, hogy már 23 évesen
csolódó élményeimhez nyúlik vissza. Szüleim a katedra túlsó oldalán találtad magad?
tanácsai főleg az iskolaválasztásra korlátozód-
tak, a komponálási folyamatokba – a legelső Szerintem kuriózumnak számít,
lépéseket leszámítva – sosem szóltak bele. BM és nehéz is volt a kezdet. Sokszor
úgy éreztem, hogy nem vesznek komolyan
a – szinte velem egykorú – hallgatók. Mára
Honnan meríted az inspirációt egy- kissé javult a helyzet.
Zs egy alkotás megkomponálásakor?
Erre nehéz válaszolni. Azt hiszem Kortárs zenét, hangszerelést, köte-
BM mindig valamilyen zenei élmény- Zs lező zeneszerzést, partitúra-olvasást
ből indulok ki. Valószínűleg egyik komponis- és zeneelméletet is oktatsz, van-e olyan te-
ta sem tudja kikapcsolni a „hallott” élményeit. rület, ami kiváltképpen közel áll hozzád?
Minden valaha átélt zenei mozgásforma a ze-
nei reflexeink részévé válik. Ilyen értelemben, Legközelebb a kortárs zene áll,
ha valaki akarná sem tudná levetkőzni a kul- BM hiszen ebben vagyok a legtájéko-
túrát, amibe beleszületett. zottabb: saját terep. A zeneelmélet-oktatás-
ra pedig ráférne egy újra-gondolás, muszáj
volna gyakorlatibbá tenni. Legszívesebben
Gyakran elhangzó mondat, hogy úgy oktatnám, hogy minden hallgatónak ott
Zs a mai fiatalokat nem lelkesíti a magas volna a kezében a hangszere, és kamaraze-
kultúra, nem csak zenei téren. A zenéddel nélés közben beszélnénk meg, hogy az adott
meg tudod-e szólítani a fiatalabb korosz- hangja milyen funkciót tölt be az akkordba,
tályt is? illetve az akkordmenetbe ágyazva. Kecske-
méten karvezetőket tanítok, ott szerencsésen
Nem célom, hogy meghatároz- lehetőség van korálrészletek megszólaltatá-
BM zam hallgatóim körét – erre nem sára – így mindenki „saját bőrén” tapasztal-
is volna módom. Honnan tudhatnám előre, hatja meg, hogy mi az az összhangzattan.
hogy kihez tud szólni a darab? Természete- Egyébként ezt a módszert Dukay Barnabás
sen „bárkinek” írtam, de ez nem jelentheti azt, már évtizedek óta alkalmazza a Zeneakadé-
hogy mindenkinek. Azt hiszem, egyik zene- mián, feleségem is nála végzett, és zeneértő
mű sem tud szólni mindenkinek. A YouTube- csellista lett belőle…
on több mint kétmilliárd nézettséget elért
koreai popszám Gangnam Style sem szól
mindenkinek, hiszen engem például abszo-
lút nem érdekel. De Beethoven szimfóniáival
sem tud mit kezdeni egy pápuai bennszü-
lött. Az, hogy a (nyugati) fiatalság – és ebben
már az én generációmat is értem – elfordult
a magas szellemi igénnyel megfogalmazott
művészetektől, korunk legszomorúbb ténye.
Sajnos a mai, piac alapú művészet kiszolgálja,
és nem pedig tanítja az embereket. Minden
munkám, és kollégáim erőfeszítései is arra
irányulnak, hogy értő hallgatóvá formáljuk
a széles közönséget. Őszintén bízom a vál-
tozásban.