Page 13 - Zsiráf Magazin - 2018. május
P. 13
Ókori tisztaság
Köztudott, hogy az ókori görögök, rómaiak, medencéinek! Van viszont hatalmas fakád,
zsidók komoly tisztálkodási kultúrát alakítot- amit jó alaposan kibéleltek erős vászonle-
tak ki. Rómában a közfürdők a társadalmi pedőkkel, hogy a szálka fel ne sértse a ven-
élet szerves részei voltak, és az eredetileg dég ülepét. A kádba tűzön felmelegített vizet
tisztálkodásra szolgáló intézmények idővel hordtak dézsaszámra, és általában kikiáltó
valóságos wellness-központokká alakultak, hirdette ki a városban, hogy az adott fürdő
ahol a mosdás, masszázs mellett társasági éppen készen áll a vendégek fogadására. Egy
élet folyt: üzletek, politikai alkuk is köttettek. valamiben azonban a középkori fürdőházak
A tisztálkodás fontosságát jelzi, hogy a biro- hasonlítottak római elődeikre: a szerelemre
dalom bukása tájékán csak Rómában nagy- éhes férfiak jó pénzért találhattak itt szolgá-
jából ezer közfürdő működött. latra kész prostituáltakat. Nem véletlen hát,
hogy az egyház a bűn és a fertő melegágya-
ként tekintett a fürdőházakra, és mindenféle
Mocskos középkor? módon korlátozni próbálta működésüket.
Az Európába beáramló barbárok és az erköl- A nemesség tagjai a közfürdők helyett in-
csös keresztények számtalan antik kincset el- kább otthon intézték a tisztálkodást. Mivel
pusztítottak, és bár a keresztény etika tényleg az óriási kád meleg vízzel való feltöltése hatal-
elítélte a meztelenkedést, a test kényezteté- mas munka volt, ezért erre csak ritkán került
sét, azért a fürdőkultúra még jó ideig része sor, és ilyenkor megmártózott az egész csa-
volt a középkornak. A legtöbb nagyváros- lád, sőt még a cselédség is. Az volt a szokás,
ban fennmaradt a közfürdők rendszere, hogy először lefürödtek a család férfi tagjai,
ahol a városlakó polgár lemoshatta magáról majd a férficselédek, aztán következtek a ne-
a piszkot. Persze azért nagy luxusra ne gon- mes hölgyek, a cselédlányok, és legvégül
doljunk! Nyoma sincs már a római fürdők a gyerekek, csecsemők.