Page 32 - Zsiráf Magazin - 2016. február
P. 32
A munkáitokat látva, előttem Tulajdonképpen soha nem abból indultam ki,
egy ilyen Wim Wenderses, Jim hogy készítsünk egy filmet aktuális problémá-
Jarmusch-os, road movie-s vonal ról, először mindig a helyzet volt meg, utána
rajzolódott ki, ahol meghatározók a megkerestem, hogy a helyzet hogyan látszik
véletlenszerű találkozások és az em- a legjobban. Például a Welcome to Europe-
beri viszonyok. Honnan meríted az ban két férfi ül egy zárt térben, és álmodozik
inspirációt a munkáidhoz? a szép új világról. Kicsit kellett csak távolabb
tekinteni és ott volt, hogy ez a menekültekről
Az én életem tele volt ilyen véletlensze- szól. A Wartburgnál is először volt meg ez
rű találkozásokkal. Ahogy említettem a szituáció, utána láttuk meg a kérdéseket:
Orsival és Csabival is a véletlen hozott össze hogyan került két családapa ilyen helyzetbe?
minket. Én azt keresem, mik azok a szituációk, Miért nem volt más választásuk?
amik pontosan leírják az emberi viszonyokat.
Wartburg című munkátok egy
Kulcsszerepe van annak, hogy az konkrét rablást dolgoz fel, de
ember felől közelítetek ezekhez tulajdonképpen nagyobb társadalmi
a témákhoz, emellett nagy hangsúlyt távlatok elemzését tűzi ki célul. Hol
fektettek az aktuális társadalmi prob- találtatok rá erre a témára?
lémák bemutatására. Ezt a fajta nyi-
tottságot hogyan kezeli a közönség? 2010-ben bulvárlapban olvastam: Fil-
mekből tanultak a balek postarablók.
Rögtön nagyon érdekelt, hogyan nézett ki ez
Egy jelenségről, mindig csak embe- a folyamat, hogy egy Wartburggal mennek el
reken keresztül lehet beszélni, mert postát rabolni, ráadásul úgy, hogy mindent,
különben teoretikus maszlaggá válik, de ha amit erről tudtak, azt filmekből tanulták. Érez-
van valaki, aki benne van, akkor már át lehet hető volt, hogy ahogy megtörtént az humo-
érezni ezt a helyzetet. ros, de az ok ennél sokkal súlyosabb.