Page 27 - Zsiráf Magazin - 2017. június
P. 27
Zs Miért pont Michael Curtiz? Zs Mint például?
Lényegében, mint egy három-
2014 decemberében jutott TT dimenziós filmben, kinyúlunk
TT eszembe, hogy vele kéne fog- a képből, személyesen szólítjuk meg a nézőt
lalkozni, sok okból kifolyólag. Két ember volt néhány ponton. Ugyanakkor nem háromdi-
a fejünkben, két nemzetközileg is izgalmas menziós film lesz, hanem optikai csalódá-
magyar személyiség. Az egyik Robert Capa, sok révén akarjuk elérni ezt a hatást. A sztori
de az ő életét megfilmesíteni egy sokmilli- azért lehet érdekes – azon túlmenően, hogy
árdos, rengeteg helyszínt, nagyon komoly Hollywoodról meg a filmkészítésről szól –,
díszleteket igénylő film. Nem lehet kamara- mert nagyon sok párhuzam fedezhető fel
drámaként, kevés pénzből megcsinálni egy 1942 és a jelen kor között. Sok a bizonytalan-
LIFE magazinnak is dolgozó, haditudósítóként ság, a kétség a jövőt illetően. A kérdéskörök
is tevékenykedő fotográfus életét. Erről hamar és problémák ma is aktuálisak, gondolok itt
letettünk, és ott volt a másik lehetőség, Micha- a menekültválságra, illetve arra, hogy van egy
el Curtiz, akiről már előtte is olvastam, a Ca- világpolitikai bizonytalanság. Lényegében er-
sablancát és a Robin Hoodot pedig amúgy ről a párhuzamról is szól ez a film. Amikor
is nagyon szeretem. Miután megvolt a terv, fejben kell meghatározni, hogy van remény,
elkezdtem beszerezni róla az összes könyvet. és amikor az ember elkezdi elhinni, hogy van
Viszonylag hamar előálltunk egy szinopszissal remény, akkor mégiscsak történnek csodák.
és egy treatmenttel, majd ezzel pályáztunk és
nyertünk támogatást az MTVA-nál a forgató- Magyar származása ellenére
könyvre. Most ott tartunk, hogy októberben Zs Curtizt itthon talán viszonylag
lesz három éve, hogy foglalkozunk a filmmel. kevesen ismerik, de mégiscsak a Casablan-
Ebből egy év a kutatómunka, kettő-kettő és ca rendezőjéről beszélünk. Hogy fogjátok
fél év az, amit írással töltöttünk. Írótársammal, meg ezt az életrajzot?
Bak Zsuzsannával folyamatosan fejlesztjük
a forgatókönyvet. Már a hatodik draftnál tar- A rendező életének csak hoz-
tunk, tehát elég előrehaladott állapotban van, TT závetőlegesen három hónap-
de persze egy forgatókönyv sosincs készen. ját mutatjuk be, azt a három hónapot, amikor
a Casablancát csinálja. Ebben az időszakban
Hogyan fogjátok megvalósíta- gyakorlatilag összeomlik az élete. '42-t írunk,
Zs ni? tehát deportálás még nincs, de a zsidótörvé-
nyeknek köszönhetően már gyűlnek a vihar-
felhők. Annyit tudni lehetett, hogy bizonyos
Fekete-fehér lesz, ugyanak- élettereket egyre jobban leszűkítenek. Ennek
TT kor nem egy archaizálós film, tudatában Curtiz úgy határozott, hogy a roko-
mint mondjuk a The Artist, ahol a képarány nainak nagy részét, kihozza Magyarországról.
is le van csapva két oldalt, hogy minél jobban Másrészt ott van az a film, amiből lehetne egy
kövesse a húszas évek filmkészítésének képi jó film, a cenzúra mégis propagandát vár tőle.
világát. A Curtiznek nagyon fontos vizuális Mindezek tetejébe megérkezik a lánya, akit
előképe a The Artist, mégis egy olyan filmet 19 évvel korábban hagyott ott Budapesten,
szeretnénk csinálni, ami úgy szól Hollywood mert úgy döntött, hogy inkább nem szeretne
aranykorszakáról, hogy az kapcsolódjon a je- apa lenni. A lány azonban gyönyörű, felnőtt
lenkor nézőihez is. Erre sok trükkünk van, fő- nőként betoppan Hollywoodba, Curtiz életé-
leg a sztoriban. be. Mindez egyszerre történik az életében, és
mindent felbolygat a stúdión belül.