Page 27 - Zsiráf Magazin - 2017. június
P. 27

Zs      Miért pont Michael Curtiz?               Zs       Mint például?


                                                                             Lényegében, mint egy három-
                            2014 decemberében jutott               TT dimenziós filmben, kinyúlunk
                  TT eszembe, hogy vele kéne fog-             a képből, személyesen szólítjuk meg a nézőt
            lalkozni, sok okból kifolyólag. Két ember volt    néhány ponton. Ugyanakkor nem háromdi-
            a fejünkben, két nemzetközileg is izgalmas        menziós film lesz, hanem optikai csalódá-
            magyar személyiség. Az egyik Robert Capa,         sok révén akarjuk elérni ezt a hatást. A sztori
            de az ő életét megfilmesíteni egy sokmilli-       azért lehet érdekes – azon túlmenően, hogy
            árdos, rengeteg helyszínt, nagyon komoly          Hollywoodról meg a filmkészítésről szól –,
            díszleteket igénylő film. Nem lehet kamara-       mert nagyon sok párhuzam fedezhető fel
            drámaként, kevés pénzből megcsinálni egy          1942 és a jelen kor között. Sok a bizonytalan-
            LIFE magazinnak is dolgozó, haditudósítóként      ság, a kétség a jövőt illetően. A kérdéskörök
            is tevékenykedő fotográfus életét. Erről hamar    és problémák ma is aktuálisak, gondolok itt
            letettünk, és ott volt a másik lehetőség, Micha-  a menekültválságra, illetve arra, hogy van egy
            el Curtiz, akiről már előtte is olvastam, a Ca-   világpolitikai bizonytalanság. Lényegében er-
            sablancát és a Robin Hoodot pedig amúgy           ről a párhuzamról is szól ez a film. Amikor
            is nagyon szeretem. Miután megvolt a terv,        fejben kell meghatározni, hogy van remény,
            elkezdtem beszerezni róla az összes könyvet.      és amikor az ember elkezdi elhinni, hogy van
            Viszonylag hamar előálltunk egy szinopszissal     remény, akkor mégiscsak történnek csodák.
            és egy treatmenttel, majd ezzel pályáztunk és
            nyertünk támogatást az MTVA-nál a forgató-                      Magyar származása ellenére
            könyvre. Most ott tartunk, hogy októberben             Zs Curtizt itthon talán viszonylag
            lesz három éve, hogy foglalkozunk a filmmel.      kevesen ismerik, de mégiscsak a Casablan-
            Ebből egy év a kutatómunka, kettő-kettő és        ca rendezőjéről beszélünk. Hogy fogjátok
            fél év az, amit írással töltöttünk. Írótársammal,   meg ezt az életrajzot?
            Bak Zsuzsannával folyamatosan fejlesztjük
            a forgatókönyvet. Már a hatodik draftnál tar-                    A rendező életének csak hoz-
            tunk, tehát elég előrehaladott állapotban van,         TT závetőlegesen három hónap-
            de persze egy forgatókönyv sosincs készen.        ját mutatjuk be, azt a három hónapot, amikor
                                                              a Casablancát csinálja. Ebben az időszakban
                          Hogyan fogjátok megvalósíta-        gyakorlatilag összeomlik az élete. '42-t írunk,
                  Zs ni?                                      tehát deportálás még nincs, de a zsidótörvé-
                                                              nyeknek köszönhetően már gyűlnek a vihar-
                                                              felhők. Annyit tudni lehetett, hogy bizonyos
                            Fekete-fehér lesz, ugyanak-       élettereket egyre jobban leszűkítenek. Ennek
                  TT kor nem egy archaizálós film,            tudatában Curtiz úgy határozott, hogy a roko-
            mint mondjuk a The Artist, ahol a képarány        nainak nagy részét, kihozza Magyarországról.
            is le van csapva két oldalt, hogy minél jobban    Másrészt ott van az a film, amiből lehetne egy
            kövesse a húszas évek filmkészítésének képi       jó film, a cenzúra mégis propagandát vár tőle.
            világát. A Curtiznek nagyon fontos vizuális       Mindezek tetejébe megérkezik a lánya, akit
            előképe a The Artist, mégis egy olyan filmet      19 évvel korábban hagyott ott Budapesten,
            szeretnénk csinálni, ami úgy szól Hollywood       mert úgy döntött, hogy inkább nem szeretne
            aranykorszakáról, hogy az kapcsolódjon a je-      apa lenni. A lány azonban gyönyörű, felnőtt
            lenkor nézőihez is. Erre sok trükkünk van, fő-    nőként betoppan Hollywoodba, Curtiz életé-
            leg a sztoriban.                                  be. Mindez egyszerre történik az életében, és
                                                              mindent felbolygat a stúdión belül.
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32