Page 28 - Zsiráf Magazin - 2017. június
P. 28
Milyen ember volt Michael
Zs Curtiz?
Egy rendkívül kellemetlen sze- Amikor erről olvastam, azt gondoltam, hogy
TT mély. Zseni volt, de közben ez egy elképesztő filmes jelenet, ahogy va-
egy elképesztően nagy diktátor, egy zsar- laki rohanva üvölti, hogy Pearl Harbor… Pearl
nok a stúdió falain belül. Senki nem szeretett Harbor…! Mégis amikor elkezdtük csinálni
vele dolgozni, attól függetlenül, hogy tudták, a könyvet, rájöttünk, hogy nem itt, nem ekkor
jó lesz a végeredmény. Sokszor kihasználta kell megtudnia, és hogy akármilyen filmszerű
a hatalmát, rengeteg statisztalányt fektetett jelenet ez Curtiz életében, másként kell elma-
le, mindenfélét ígérve nekik. Ezt az oldalát is gyarázni.
meg akarjuk mutatni, amennyire lehet, olyan-
nak, amilyen valójában volt. Emellett egy elké- A Curtizből is látszik, hogy
pesztő filmes hős és a technikai filmrendezés Zs van egy különleges kötődésed
mestere. Nem volt kifejezetten saját stílusa, a klasszikus mozi iránt. Mikor kezdődött el
vállaltan történetmesélő volt, aki mindig al- nálad ez, hogy filmes szeretnél lenni?
kalmazkodott a sztorihoz. A kameramozgás
kulcskérdés nála, ezért olyan filmeket raktunk Mindig azt szoktam mondani,
vizuális előképnek, mint a Birdman. Nem csak TT hogy ötéves korom környéke
az egysnittességre gondolok, hanem a hosz- óta tudom, hogy ezzel akarok foglalkozni. Ak-
szú, de indokolt kameramozgásokra, ame- kor egy éven belül láttam a Jurassic Parkot
lyek dramaturgiailag viszik előre a filmet. Sok és a Forrest Gumpot. Nagyon örülök, hogy
mászkálással, eltévedéssel a labirintusszerű akkor voltam gyerek, amikor ezek a filmek
stúdió falain belül. kijöttek. Persze nekem is volt kamaszkorom,
amikor megtagadtam a Forrest Gumpot,
Milyen volt maga a kutató- hogy az túl nyálas, de valójában elképesztő
Zs munka? és bárcsak valamikor tudnék egy ilyen jellegű
filmet csinálni. A másik, hogy nyilván ez egy
technikai sport, és a Jurassic Park az egyik
Az elején fontos volt, hogy tű- legjobb példája annak, hogy nincsen lehetet-
TT pontos legyen a film. Később len. A mai napig is, némi túlzással már-már
rá kellett jönnünk, hogy ez nem így műkö- fotórealisztikusnak lehet nevezni, amit akkor
dik. Nincs olyan életrajzi film, vagy történelmi létrehoztak. Aztán elindult egy autodidakta
eseménynek feldolgozása, amely tűpontos filmkészítési időszak, ami mint általában min-
lenne, már csak azért sem, mert érthetetlen denkinél, abban merült ki, hogy egy személy-
lenne, vagy unalmas, vagy mindkettő. Na- ben csináltam mindent.
gyon fontos, hogy amikor van egy drama-
turgiai ív, ahhoz kell igazítani az életrajzot is. Zs Ez kamaszkorodban történt?
Most lehet, hogy nagyon csúnyán fog hang-
zani, de ez tesz jót a filmnek. Emiatt a legne-
hezebb része az volt, hogy kidobáljuk, amit Keresztanyámtól kaptam egy
mi tudtunk, viszont, ha a filmben nincs rele- TT digitális kamerát 14 éves ko-
vanciája, akkor fölösleges. Mondok egy pél- romban. Ez egy mini DV kamera volt, ami-
dát. Pearl Harbor hírét úgy tudta meg Curtiz, vel megszámlálhatatlan kazettát lőttem tele.
hogy éppen agyaggalambra lőtt a produce- Sokáig nem is tudtam vágni, csak felvettem
rével, miközben a nevelt fia a pálya túloldalá- őket és imádtam visszanézni, meg egymásra
ról rohant, hogy álljatok meg, valami történt. venni dolgokat. Viszont azon kívül, hogy ol-