Page 28 - Zsiráf Magazin - 2017. június
P. 28

Milyen ember volt Michael
                  Zs Curtiz?



                            Egy rendkívül kellemetlen sze-    Amikor erről olvastam, azt gondoltam, hogy
                  TT mély. Zseni volt, de közben              ez egy elképesztő filmes jelenet, ahogy va-
            egy elképesztően nagy diktátor, egy zsar-         laki rohanva üvölti, hogy Pearl Harbor… Pearl
            nok a stúdió falain belül. Senki nem szeretett    Harbor…! Mégis amikor elkezdtük csinálni
            vele dolgozni, attól függetlenül, hogy tudták,    a könyvet, rájöttünk, hogy nem itt, nem ekkor
            jó lesz a végeredmény. Sokszor kihasználta        kell megtudnia, és hogy akármilyen filmszerű
            a hatalmát, rengeteg statisztalányt fektetett     jelenet ez Curtiz életében, másként kell elma-
            le, mindenfélét ígérve nekik. Ezt az oldalát is   gyarázni.
            meg akarjuk mutatni, amennyire lehet, olyan-
            nak, amilyen valójában volt. Emellett egy elké-                 A Curtizből is látszik, hogy
            pesztő filmes hős és a technikai filmrendezés          Zs van egy különleges kötődésed
            mestere. Nem volt kifejezetten saját stílusa,     a klasszikus mozi iránt. Mikor kezdődött el
            vállaltan történetmesélő volt, aki mindig al-     nálad ez, hogy filmes szeretnél lenni?
            kalmazkodott a sztorihoz. A kameramozgás
            kulcskérdés nála, ezért olyan filmeket raktunk                   Mindig azt szoktam mondani,
            vizuális előképnek, mint a Birdman. Nem csak           TT hogy ötéves korom környéke
            az egysnittességre gondolok, hanem a hosz-        óta tudom, hogy ezzel akarok foglalkozni. Ak-
            szú, de indokolt kameramozgásokra, ame-           kor egy éven belül láttam a Jurassic Parkot
            lyek dramaturgiailag viszik előre a filmet. Sok   és a Forrest Gumpot. Nagyon örülök, hogy
            mászkálással, eltévedéssel a labirintusszerű      akkor voltam gyerek, amikor ezek a filmek
            stúdió falain belül.                              kijöttek. Persze nekem is volt kamaszkorom,
                                                              amikor megtagadtam a Forrest Gumpot,
                          Milyen volt maga a kutató-          hogy az túl nyálas, de valójában elképesztő
                  Zs munka?                                   és bárcsak valamikor tudnék egy ilyen jellegű
                                                              filmet csinálni. A másik, hogy nyilván ez egy
                                                              technikai sport, és a Jurassic Park az egyik
                            Az elején fontos volt, hogy tű-   legjobb példája annak, hogy nincsen lehetet-
                  TT pontos legyen a film. Később             len. A mai napig is, némi túlzással már-már
            rá kellett jönnünk, hogy ez nem így műkö-         fotórealisztikusnak lehet nevezni, amit akkor
            dik. Nincs olyan életrajzi film, vagy történelmi   létrehoztak. Aztán elindult egy autodidakta
            eseménynek feldolgozása, amely tűpontos           filmkészítési időszak, ami mint általában min-
            lenne, már csak azért sem, mert érthetetlen       denkinél, abban merült ki, hogy egy személy-
            lenne, vagy unalmas, vagy mindkettő. Na-          ben csináltam mindent.
            gyon fontos, hogy amikor van egy drama-
            turgiai ív, ahhoz kell igazítani az életrajzot is.     Zs       Ez kamaszkorodban történt?
            Most lehet, hogy nagyon csúnyán fog hang-
            zani, de ez tesz jót a filmnek. Emiatt a legne-
            hezebb része az volt, hogy kidobáljuk, amit                      Keresztanyámtól kaptam egy
            mi tudtunk, viszont, ha a filmben nincs rele-          TT digitális kamerát 14 éves ko-
            vanciája, akkor fölösleges. Mondok egy pél-       romban. Ez egy mini DV kamera volt, ami-
            dát. Pearl Harbor hírét úgy tudta meg Curtiz,     vel megszámlálhatatlan kazettát lőttem tele.
            hogy éppen agyaggalambra lőtt a produce-          Sokáig nem is tudtam vágni, csak felvettem
            rével, miközben a nevelt fia a pálya túloldalá-   őket és imádtam visszanézni, meg egymásra
            ról rohant, hogy álljatok meg, valami történt.    venni dolgokat. Viszont azon kívül, hogy ol-
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33