Page 44 - Zsiráf Magazin - 2018. január
P. 44
AZ „ALKALMAZKODÓ FREKVENCIAUGRÁS” ELVE
Mivel a művészi pályáján nem állították nagy
kihívások elé, Hedy unalmában új kihíváso-
kat keresett. Találmányokon kezdett dolgozni,
a világháború kitörésével pedig érdeklődése
a fegyverek felé fordult. Elkezdte foglalkoz-
tatni a német tengeralattjárók jelentette fe-
nyegetés és a haditengerészeti adatátvitel
problémája.
Lamarr még az első hazásságából komoly
ismeretekkel rendelkezett a torpedók vezér-
lésével kapcsolatban. A híradásokból tudta,
hogy a szövetségesek igen sok torpedót ve-
szítenek, mivel rádióvezérlésüket frekvencia-
zavarással könnyű volt eltéríteni.
A megoldáshoz ismét a véletlen vezetett.
1940-ben szomszédjához, George Antheil
avantgárd zongorista-zeneszerzőhöz fordul
KORÁNAK SHARON STONE-JA egészségügyi tanácsért, aki a női endokrino-
lógia szakértője is volt, a téma azonban ha-
Hedy tizennyolc filmet forgatott az Egye- mar a torpedókra terelődött. A két művész
sült Államokban, olyan sztárok oldalán, mint elkezdett egy hatékonyabb rádió-távvezérlé-
Charles Boyer, Clark Gable, Spencer Tracy sére szolgáló eszközön dolgozni.
vagy Judy Garland. Filmjeivel közel harminc-
millió dollárt keresett össze, és ezzel belépett A torpedók eltérítésének problémájára kitalál-
a leggazdagabb színészek sorába. Persze sze- ták, hogy a frekvenciát gyorsan váltogassák
repei nem igényeltek nagy tehetséget, inkább az adónál és a vevőnél egyidejűleg, lyuksza-
szépségével és kisugárzásával nyerte meg lag segítségével. Ehhez Antheil főműve (Ballet
a nézőközönséget. Mécanique) adta az ötletet, amelyben több
gépzongora is szerepel. Mivel a zongorán
Az 1938-as Algier után ismét hatalmas szen- 88 billentyű van, a torpedóvezérlő találmány
zációt keltett: szó szerint divathullámot indí- leírásában is 88 frekvenciát használtak. Ennyi
tott el a színésznők körében. A film hatására frekvencia egyidejű zavarásához már túl sok
mindenki Hedy Lamarr középen elválasztott energiára lett volna szükség abban az időben,
hajviseletét utánozta, az 1930-as évek végén az egyes frekvenciák pedig kiszámíthatatla-
divatba jöttek a sötét hajú színésznők. Ezzel nok voltak, mivel azok az egyedi lyukszalagok
párhuzamosan fejfedőivel valóságos kalapvi- szerint változtak folyamatosan. Így született
selései őrületet indított el. meg az „alkalmazkodó frekvenciaugrás” elve.