Page 44 - Zsiráf Magazin - 2018. január
P. 44

AZ „ALKALMAZKODÓ FREKVENCIAUGRÁS” ELVE


                                                              Mivel a művészi pályáján nem állították nagy
                                                              kihívások elé, Hedy unalmában új kihíváso-
                                                              kat keresett. Találmányokon kezdett dolgozni,
                                                              a világháború kitörésével pedig érdeklődése
                                                              a fegyverek felé fordult. Elkezdte foglalkoz-
                                                              tatni a német tengeralattjárók jelentette fe-
                                                              nyegetés és a haditengerészeti adatátvitel
                                                              problémája.


                                                              Lamarr még az első hazásságából komoly
                                                              ismeretekkel rendelkezett a torpedók vezér-
                                                              lésével kapcsolatban. A híradásokból tudta,
                                                              hogy a szövetségesek igen sok torpedót ve-
                                                              szítenek, mivel rádióvezérlésüket frekvencia-
                                                              zavarással könnyű volt eltéríteni.

                                                              A megoldáshoz  ismét  a véletlen  vezetett.
                                                              1940-ben szomszédjához, George Antheil
                                                              avantgárd zongorista-zeneszerzőhöz fordul
            KORÁNAK SHARON STONE-JA                           egészségügyi tanácsért, aki a női endokrino-
                                                              lógia szakértője is volt, a téma azonban ha-
            Hedy tizennyolc filmet forgatott az Egye- mar a torpedókra terelődött. A két művész
            sült Államokban, olyan sztárok oldalán, mint  elkezdett egy hatékonyabb rádió-távvezérlé-
            Charles Boyer, Clark Gable, Spencer Tracy  sére szolgáló eszközön dolgozni.
            vagy Judy Garland. Filmjeivel közel harminc-
            millió dollárt keresett össze, és ezzel belépett  A torpedók eltérítésének problémájára kitalál-
            a leggazdagabb színészek sorába. Persze sze- ták, hogy a frekvenciát gyorsan váltogassák
            repei nem igényeltek nagy tehetséget, inkább  az adónál és a vevőnél egyidejűleg, lyuksza-
            szépségével és kisugárzásával nyerte meg  lag segítségével. Ehhez Antheil főműve (Ballet
            a nézőközönséget.                                 Mécanique) adta az ötletet, amelyben több
                                                              gépzongora is szerepel. Mivel a zongorán
            Az 1938-as Algier után ismét hatalmas szen- 88 billentyű van, a torpedóvezérlő találmány
            zációt keltett: szó szerint divathullámot indí- leírásában is 88 frekvenciát használtak. Ennyi
            tott el a színésznők körében. A film hatására  frekvencia egyidejű zavarásához már túl sok
            mindenki Hedy Lamarr középen elválasztott  energiára lett volna szükség abban az időben,
            hajviseletét utánozta, az 1930-as évek végén  az egyes frekvenciák pedig kiszámíthatatla-
            divatba jöttek a sötét hajú színésznők. Ezzel  nok voltak, mivel azok az egyedi lyukszalagok
            párhuzamosan fejfedőivel valóságos kalapvi- szerint változtak folyamatosan. Így született
            selései őrületet indított el.                     meg az „alkalmazkodó frekvenciaugrás” elve.
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49