Page 19 - Zsiráf Magazin - 2020. december
P. 19

- Lehet-e „túladagolni” a folyadékokat?


            A hirtelen nagymennyiségű folyadék bevite-
            le intoleranciát okoz, sőt akár a vízmérgezés
            is  gyerekek  esetében  gyorsabban  kialakul-
            hat. De ez extrém dolog, szerencsére ritkán
            következik be. Ezért is fontos, hogy sportolás-
            kor sűrűbben szóljunk a pálya széléről, hogy
            igyon a gyerek, s kihangsúlyoznám a gyere-
            kek esetében az edző szerepét. Szerencsére
            manapság kicsi kortól egyesületi  keretek
            között  szakedző  foglalkozik  a  gyerekek-
            kel. Fontos, hogy az edző is hívja fel a gye-
            rek figyelmét a folyadékpótlás fontosságára,
            legyen szó akár izotóniás italokról.


            - Sokan nem adnak inni 18.00 óra után a gye-
            reknek, hogy éjszaka ne kelljen mosdóba
            mennie – ez nem káros?


            Ez abban az időszakban, amikor a kisgyereket
            éjszakai szobatisztaságra szoktatjuk, nagyon
            hasznos praktika. Azt gondolom, hogy ha
            a gyermeknek nincsenek pszichés vagy vize-
            lettartási problémái, és a nap folyamán arányo-
            san elosztva itta meg a megfelelő mennyiségű
            folyadékot, akkor kevésbé valószínű, hogy fel
            fogja kelteni a szükség.


            - Mi a különbség a gyermek és a felnőtt hid-
            ratációja között?


            A gyermekek és felnőttek folyadékpótlásának
            megtervezése sok hasonlóságot mutat. Egy-
            részt figyelembe kell venni a nemet és az élet-
            kort, másrészt a napi aktivitás mértékét és
            az aktuális évszakot. Ezek függvényében egy
            aktív életmódot élő gyermek energia- és folya-
            dékigénye magasabb, mint társaié, de egy fel-
            nőttnél ez minden esetben 2-3 pohárral több.
            Természetesen láthatók életkori sajátosságok
            is, ezekre való tekintettel a korcsoportokat 2-4
            éves bontásban vizsgálhatjuk.
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24