Page 7 - Zsiráf Magazin - 2020. december
P. 7
Alpiq
Kétségtelen, hogy az e-mobilitás óriási ütemben fej- Az e-mobilitás egy technológiai váltás, amelynek
lődik, a gyárak folyamatosan fejlesztik az elektromos célja, hogy a fosszilis energiahordozóval (vagyis
járművek technológiáját és évről-évre egyre moder- belsőégésű motorral) működő gépjárműveket
nebb közlekedési eszközöket dobnak a piacra. elektromos meghajtásúakkal váltsunk fel. Ehhez
Az elektromos gépjárművek töltése áramot igé- viszont a felhasználók részéről is változásokra van
nyel, az áram termeléséhez pedig erőművek szükség, hiszen a hibrid, a külsőleg tölthető (plug-
szükségesek. Természetesen az áramot ma már in) hibrid, valamint a tisztán elektromos járművek
elő lehet állítani megújuló forrásokból (nap, szél, töltése is különbözik attól, ahogy megtankolunk
víz, ez egy másik téma), de egyedül ezekre tá- egy benzinnel vagy dízellel működő gépjárművet.
maszkodva egyelőre nem lehet egy országot fo-
lyamatosan árammal ellátni. Ezért szükségesek Az e-roller és az e-bicikli működése
például az olyan gázturbinás termelő egységek
is, mint az Alpiq Csepel II erőműve. Az e-roller kinézetben alig különbözik hagyomá-
nyos, lábbal hajtós társaitól. A hajtómotort, amely
minden esetben szénkefe nélküli, elektronikus
kommutációjú egyenáramú motor, könnyű elrej-
teni az első, vagy hátsó keréknél. A kormányon
találjuk a gázkart és a féket is. Lábfékes verziók
Ha érdekel egyébként, hogyan is működik egy is vannak, a drágább modellek villamos fékkel is
modern, kombinált ciklusú gázturbinás erőmű, rendelkeznek, tehát fékezéskor a mozgási energi-
látogass el a Csepel II Erőmű weboldalára: át árammá alakítva visszatöltik az akkumulátorba.
www.alpiq.hu Az akkumulátort a fémvázban találjuk, általában
10-20 kilométert lehet megtenni a bennük tá-
E-mobilitás rolt energiával, maximum 25 km/óra sebesség-
gel. Az e-rollerek általában összecsukhatók, így
Az utakon jelenleg többnyire fosszilis energiahor- könnyű azokat szállítani akár tömegközlekedési
dozóval meghajtott hagyományos benzines, dízel, eszközön, akár autóban. A kimerült akkumulátort
valamint gázüzemű gépjárművekkel találkozunk, egy egyszerű konnektorból fel lehet tölteni. Fon-
melyek nagy mértéken hozzájárulnak a légszeny- tos tudni, hogy az e-rollerek a KRESZ szerint nem
nyezéshez. Ennek káros hatásait napjainkban kéz- minősülnek járműnek, így úttesten közlekedni
zel foghatóan tapasztaljuk és igyekszünk sokkal na- velük tilos, csak a járdákon használhatjuk azokat!
gyobb gondot fordítani környezetünk védelmére.
Ahogy az e-roller a hagyományos roller villany-
motorral ellátott változata, a leginkább elterjedt
pedelec kerékpárok a hagyományos biciklik
továbbfejlesztett verziói. A „pedelec” szó az an-
gol „pedal” és „electric” szavak összevonásából
származik. Ezeknél a modelleknél megmaradt
a hagyományos, lánccal és pedállal történő haj-
tás, de a tervezők beépítettek egy kommutátor
nélküli egyenáramú motort is, amely rásegít
saját erejével a lábhajtásra. Mi is a kommutá-
tor? A hagyományos egyenáramú motorokban