Page 7 - Zsiráf Magazin - 2020. december
P. 7

Alpiq


            Kétségtelen, hogy az e-mobilitás óriási ütemben fej- Az e-mobilitás egy technológiai váltás, amelynek
            lődik, a gyárak folyamatosan fejlesztik az elektromos  célja, hogy a fosszilis energiahordozóval (vagyis
            járművek technológiáját és évről-évre egyre moder- belsőégésű motorral) működő gépjárműveket
            nebb közlekedési eszközöket dobnak a piacra.      elektromos meghajtásúakkal váltsunk fel. Ehhez
            Az elektromos gépjárművek töltése áramot igé- viszont a felhasználók részéről is változásokra van
            nyel, az áram termeléséhez pedig erőművek  szükség, hiszen a hibrid, a külsőleg tölthető (plug-
            szükségesek. Természetesen az áramot ma már  in) hibrid, valamint a tisztán elektromos járművek
            elő lehet állítani megújuló forrásokból (nap, szél,  töltése is különbözik attól, ahogy megtankolunk
            víz, ez egy másik téma), de egyedül ezekre tá- egy benzinnel vagy dízellel működő gépjárművet.
            maszkodva egyelőre nem lehet egy országot fo-
            lyamatosan árammal ellátni. Ezért szükségesek  Az e-roller és az e-bicikli működése
            például az olyan gázturbinás termelő egységek
            is, mint az Alpiq Csepel II erőműve.              Az e-roller kinézetben alig különbözik hagyomá-
                                                              nyos, lábbal hajtós társaitól. A hajtómotort, amely
                                                              minden esetben szénkefe nélküli, elektronikus
                                                              kommutációjú egyenáramú motor, könnyű elrej-
                                                              teni az első, vagy hátsó keréknél. A kormányon
                                                              találjuk a gázkart és a féket is. Lábfékes verziók
            Ha érdekel egyébként, hogyan is működik egy  is vannak, a drágább modellek villamos fékkel is
            modern, kombinált ciklusú gázturbinás erőmű,  rendelkeznek, tehát fékezéskor a mozgási energi-
            látogass el a Csepel II Erőmű weboldalára:        át árammá alakítva visszatöltik az akkumulátorba.
            www.alpiq.hu                                      Az akkumulátort a fémvázban találjuk, általában
                                                              10-20 kilométert lehet megtenni a bennük tá-
            E-mobilitás                                       rolt energiával, maximum 25 km/óra sebesség-
                                                              gel. Az e-rollerek általában összecsukhatók, így
            Az utakon jelenleg többnyire fosszilis energiahor- könnyű azokat szállítani akár tömegközlekedési
            dozóval meghajtott hagyományos benzines, dízel,  eszközön, akár autóban. A kimerült akkumulátort
            valamint gázüzemű gépjárművekkel találkozunk,  egy egyszerű konnektorból fel lehet tölteni. Fon-
            melyek nagy mértéken hozzájárulnak a légszeny- tos tudni, hogy az e-rollerek a KRESZ szerint nem
            nyezéshez. Ennek káros hatásait napjainkban kéz- minősülnek járműnek, így úttesten közlekedni
            zel foghatóan tapasztaljuk és igyekszünk sokkal na- velük tilos, csak a járdákon használhatjuk azokat!
            gyobb gondot fordítani környezetünk védelmére.
                                                              Ahogy az e-roller a hagyományos roller villany-
                                                              motorral ellátott változata, a leginkább elterjedt
                                                              pedelec kerékpárok a hagyományos biciklik
                                                              továbbfejlesztett verziói. A „pedelec” szó az an-
                                                              gol „pedal” és „electric” szavak összevonásából
                                                              származik. Ezeknél a modelleknél megmaradt
                                                              a hagyományos, lánccal és pedállal történő haj-
                                                              tás, de a tervezők beépítettek egy kommutátor
                                                              nélküli egyenáramú motort is, amely rásegít
                                                              saját erejével a lábhajtásra. Mi is a kommutá-
                                                              tor? A hagyományos egyenáramú motorokban
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12