Page 11 - Zsiráf Magazin - 2020. december
P. 11

A félelemek ma már sokat enyhültek, hiszen 2020
            közepére a nyilvános elektromos töltőhálózatokban
            2000 töltőfej állt az autósok rendelkezésére, és ezek
            mintegy negyede villámtöltő volt. A gyakorlat persze
            azt mutatja, hogy a legtöbb villanyautós otthon és éj-
            szaka tölti autóját (hiszen így jóval olcsóbb az üzem-
            anyag), esetleg munkahelyének parkolójában,
            és csak a töltések mintegy 20 százalékában veszi
            igénybe a nyilvános állomásokat. Terjednek közben
            az „okos hálózatok” megoldásai, vagyis a töltőberen-
            dezések kombinálása napelemes rendszerekkel és
            helyi energiatároló akkumulátorokkal.


            Az elektromos autózás során van még egy fontos  A fentiek alapján látni, hogy tisztán elektromos
            szempont, amit érdemes megfontolni, ez pedig  autót egyelőre leginkább a városi közlekedésben
            a költség. Ha egy belsőégésű motorral hajtott  célszerű használni, ahol kisebb a napi futástelje-
            gépjármű fogyasztása 6,5 l/100km, akkor ezzel  sítmény, és többféle elérhető töltési lehetőség
            a járművel az üzemanyagköltségünk 100 kilo- (otthoni, parkolóházi, nyilvános normál és nyilvá-
            méteren 2470 Ft 380 ft/l üzemanyag árral szá- nos villámtöltők) közül lehet válogatni. Az e-mo-
            molva. ezzel szemben egy elektromos autó 100  bilitás ebből a szempontból tudatos tervezést
            kilométeren körülbelül 17 kWh-t fogyaszt, aminek  igényel, de az autókba és a mobiltelefonokra
            a költsége 680 forint feltételezve, hogy járművün- kifejlesztett töltőkereső alkalmazások ezt nagy-
            ket otthoni hálózatból töltjük 40 Ft/kwh áron.    ban segítik.
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16