Page 11 - Zsiráf Magazin - 2020. december
P. 11
A félelemek ma már sokat enyhültek, hiszen 2020
közepére a nyilvános elektromos töltőhálózatokban
2000 töltőfej állt az autósok rendelkezésére, és ezek
mintegy negyede villámtöltő volt. A gyakorlat persze
azt mutatja, hogy a legtöbb villanyautós otthon és éj-
szaka tölti autóját (hiszen így jóval olcsóbb az üzem-
anyag), esetleg munkahelyének parkolójában,
és csak a töltések mintegy 20 százalékában veszi
igénybe a nyilvános állomásokat. Terjednek közben
az „okos hálózatok” megoldásai, vagyis a töltőberen-
dezések kombinálása napelemes rendszerekkel és
helyi energiatároló akkumulátorokkal.
Az elektromos autózás során van még egy fontos A fentiek alapján látni, hogy tisztán elektromos
szempont, amit érdemes megfontolni, ez pedig autót egyelőre leginkább a városi közlekedésben
a költség. Ha egy belsőégésű motorral hajtott célszerű használni, ahol kisebb a napi futástelje-
gépjármű fogyasztása 6,5 l/100km, akkor ezzel sítmény, és többféle elérhető töltési lehetőség
a járművel az üzemanyagköltségünk 100 kilo- (otthoni, parkolóházi, nyilvános normál és nyilvá-
méteren 2470 Ft 380 ft/l üzemanyag árral szá- nos villámtöltők) közül lehet válogatni. Az e-mo-
molva. ezzel szemben egy elektromos autó 100 bilitás ebből a szempontból tudatos tervezést
kilométeren körülbelül 17 kWh-t fogyaszt, aminek igényel, de az autókba és a mobiltelefonokra
a költsége 680 forint feltételezve, hogy járművün- kifejlesztett töltőkereső alkalmazások ezt nagy-
ket otthoni hálózatból töltjük 40 Ft/kwh áron. ban segítik.