Page 8 - Zsiráf Magazin - 2020. december
P. 8
(és a háztartásokban is használt kézi fúrógépbe, mértéke, tehát hogy mennyi erőt vegyen át tő-
flexbe, kávédarálóba, porszívóba épített univer- lünk a kerékpár hajtásánál az elektromos motor,
zális motorokban is) a forgórészre szerelt kom- szabályozható. Fontos tudni, hogy a pedelec ke-
mutátoron és a hozzá csatlakozó szénkeféken rékpárok elektromos rásegítése nem működik
keresztül vezetik az áramot a forgórész tekercse- akkor, ha nem tekerjük a pedálokat, tehát nem
lésbe. Ezek nagyon sérülékeny, kopó, törő alkat- lehet lazsálni, ha rajtuk ülünk! Az akkumulátorok itt
részek. Kiváltásukra született a jóval megbízhatóbb is a vázban kaptak helyet, segítségükkel akár 100
kommutátor nélküli, vagy más néven elektronikus km is lehet a hatótávolság! A rásegítéssel maxi-
kommutációjú egyenáramú motor. A rásegítés mum 25 km/óra sebességet érhetünk el, e felett
kikapcsol az elektromos rásegítés. Fontos az is,
hogy lejtőn és lassításnál a villamos fék működte-
tésével a felesleges mozgási energiát visszatáplál-
hatjuk az akkumulátorba. Amennyiben kifogyott
az energia az akkumulátorból, csak lábbal is teker-
hetők a pedálok, de a motor és az akkumuláto-
rok súlya, meg a teherbíró, robosztus váz miatt ez
eléggé fárasztó. Több kivitelben is készülnek a pe-
delec kerékpárok: lehet hagyományos városi ke-
rékpár, trekking, mountain bike, és összecsukható