Page 10 - Zsiráf Magazin - 2020. december
P. 10
Ha növeljük a beépített akkumulátor kapacitását, gyakrabban látható e-töltőpontok, e-töltőállomások
az elektromos meghajtás egyre jobban átveheti teljesítménye jóval nagyobb, így a töltésre szánt időt
a robbanómotor szerepét. Rövidebb városi utak jelentős mértékben lerövidíthetjük az alkalmazásuk-
során, ahol gyakori az indulás, megállás (fékezés és kal. A modern töltőberendezések többféle teljesít-
gyorsítás), csak az elektromos rendszerrel is működ- ményre képesek: például míg egy 22 kilowattos
tethető az autó, így a kisebb károsanyag kibocsá- váltakozó áramú (AC) töltővel jellemzően több óráig
tással a környezetszennyezés is csökken. A kime- tarthat egy teljes feltöltés, az 50 kilowattnál nagyobb
rülő akkumulátor feltöltésére több lehetőség is van: teljesítményű, egyenáramú (DC) „villámtöltőknél” ezt
egyrészt az autó generátorán keresztül töltheti azt mintegy félóra alatt el lehet végezni.
a belsőégésű motor is, másrészt az akkut tölthetjük
akár az elektromos hálózatból is. A külső tápforrás- Az elektromos autók fő hátrányaként sokáig
ról is tölthető autóknak külön nevük is van: plug-in a töltés nehézkességét és a töltőhálózat elég-
hibrideknek nevezzük őket. Közben a nagy autógyá- telenségét emlegették. Az úgynevezett „kilo-
rak mindegyike piacra dobta már tisztán elektromos méterfrász” sok autóst megriasztott, hiszen míg
modelljeit is, amelyek csak villanymotor van, tehát egy belsőégésű motoros autót Magyarországon
bennük az akkumulátort csak külső forrásból lehet több mint 2000 benzinkútnál várakozás nélkül,
tölteni. Jelenleg mintegy húszezer olyan villanyautó csupán pár perc alatt megtankolhatunk, addig
közlekedik Magyarországon, amely ebbe a két kate- egy tisztán elektromos autó feltöltése ennél to-
góriába tartozik: jelzésükre szolgál a zöld rendszám. vább tart. Ráadásul mi van akkor, ha hosszabb
útra indulunk vele és látjuk, hogy kimerülőben
Ahogy már írtuk, az elektromos gépkocsikat sok van az akku? És mi van akkor, ha keresve, kutatva
esetben fel lehet tölteni az otthoni hálózatból is végre találunk egy e-töltőt, de rá van csatlakoz-
biztonságos berendezések használatával, de mivel tatva egy másik autó? Kivárjuk, míg az feltöltődik,
itt a háttérteljesítmény viszonylag kicsi, a töltési idő vagy jön a tulajdonosa és kihúzza a töltőfejből
elég hosszú lehet. Az utcákon, parkolókban egyre a kábelt?