Page 10 - Zsiráf Magazin - 2020. december
P. 10

Ha növeljük a beépített akkumulátor kapacitását,   gyakrabban látható e-töltőpontok, e-töltőállomások
            az elektromos meghajtás egyre jobban átveheti     teljesítménye jóval nagyobb, így a töltésre szánt időt
            a robbanómotor szerepét. Rövidebb városi utak     jelentős mértékben lerövidíthetjük az alkalmazásuk-
            során, ahol gyakori az indulás, megállás (fékezés és   kal. A modern töltőberendezések többféle teljesít-
            gyorsítás), csak az elektromos rendszerrel is működ-  ményre képesek: például míg egy 22 kilowattos
            tethető az autó, így a kisebb károsanyag kibocsá-  váltakozó áramú (AC) töltővel jellemzően több óráig
            tással a környezetszennyezés is csökken. A kime-  tarthat egy teljes feltöltés, az 50 kilowattnál nagyobb
            rülő akkumulátor feltöltésére több lehetőség is van:   teljesítményű, egyenáramú (DC) „villámtöltőknél” ezt
            egyrészt az autó generátorán keresztül töltheti azt   mintegy félóra alatt el lehet végezni.
            a belsőégésű motor is, másrészt az akkut tölthetjük
            akár az elektromos hálózatból is. A külső tápforrás-  Az elektromos autók fő hátrányaként sokáig
            ról is tölthető autóknak külön nevük is van: plug-in   a töltés nehézkességét és a töltőhálózat elég-
            hibrideknek nevezzük őket. Közben a nagy autógyá-  telenségét emlegették. Az úgynevezett „kilo-
            rak mindegyike piacra dobta már tisztán elektromos   méterfrász” sok autóst megriasztott, hiszen míg
            modelljeit is, amelyek csak villanymotor van, tehát   egy belsőégésű motoros autót Magyarországon
            bennük az akkumulátort csak külső forrásból lehet   több mint 2000 benzinkútnál várakozás nélkül,
            tölteni. Jelenleg mintegy húszezer olyan villanyautó   csupán pár perc alatt megtankolhatunk, addig
            közlekedik Magyarországon, amely ebbe a két kate-  egy tisztán elektromos autó feltöltése ennél to-
            góriába tartozik: jelzésükre szolgál a zöld rendszám.   vább tart. Ráadásul mi van akkor, ha hosszabb
                                                              útra indulunk vele és látjuk, hogy kimerülőben
            Ahogy már írtuk, az elektromos gépkocsikat sok    van az akku? És mi van akkor, ha keresve, kutatva
            esetben fel lehet tölteni az otthoni hálózatból is   végre találunk egy e-töltőt, de rá van csatlakoz-
            biztonságos berendezések használatával, de mivel   tatva egy másik autó? Kivárjuk, míg az feltöltődik,
            itt a háttérteljesítmény viszonylag kicsi, a töltési idő   vagy jön a tulajdonosa és kihúzza a töltőfejből
            elég hosszú lehet. Az utcákon, parkolókban egyre   a kábelt?
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15