Page 55 - Zsiráf Magazin - 2015. december
P. 55
AMELLETT, HOGY A GOND(N)OK
EGY GROTESZK HUMORRAL FŰ-
SZEREZETT, SZÓRAKOZTATÓ FILM,
MÉLYEBB SZINTEN A MAGÁNYRÓL
ÉS AZ ELSZIGETELTSÉGRŐL IS
SZÓL. MI ADTA AZ ÖTLETET EHHEZ
A MUNKÁDHOZ?
Igen, az elszigeteltség és a magány is meg-
található a filmben, mivel a főszereplő egy
magányos, idősödő gondnok, akinek minden
szabadidejét az teszi ki, hogy krimiket néz, és
a lakókról készít jegyzeteket magának. Azon-
ban fontosabb volt számomra az a megköze-
lítés, hogy egy kisember többé szeretne válni,
mint ami valójában. Mindenki áttapos vagy
átnéz a gondnokon, de ő valami többre vá-
gyik. Ez a mániája viszont a film végére furcsa
eseményekhez vezet, amit a groteszk humor
old fel. Szerintem néha mindenki ábrándozik
azon, hogy mi lenne, ha azt csinálhatná, amit
valóban szeretne, ha elkezdené az álmait élni.
A főszereplő Sanyi éppen ezért olyan figura,
aki egy kicsit mindenki nevében cselekszik,
amikor felnő a saját kis territóriumán belül le-
zajló bűnügyhöz és az általa dicsőített nyo-
mozókhoz hasonlóan felgöngyölíti az esetet.
Édesanyám gondnok, és sajnos tudom, hogy
egy gondnok sok lakó számára az ügyele-
tes problémamegoldó személyt jelenti, akit
bármikor bárhonnan elő lehet rángatni, hogy
cseréljen izzót vagy javítsa meg a csőtörést.
Éppen ezért döntöttünk úgy, hogy egy ilyen
figurát teszünk meg főszereplővé. Így sokkal
hatásosabb, hogy ez a figura az árnyékból, a
háttérből, az ismeretlenségből lép elő. A nyo-
mozós krimi szálat pedig azért találtuk ki, mert
a nyomozói munkakör megfelelő kontrasztot
biztosít a gondnoki munkával szemben. Egy
jelentőséggel bíró foglalkozás, ahol emberi
sorsok függenek attól, hogy a nyomozó ké-
pes-e megoldani a bűnesetet vagy sem.