Page 60 - Zsiráf Magazin - 2015. december
P. 60

60                                                                                                                                                                                                                     Tömegkultúra









                4       John                                                            6     V. Henrik
                       Wyndham                                                                A nácik

                        A meghitt                                                             ostora

                       katasztrófák
                       mestere                                                         Ha egyetlen filmet kellene kiemelnünk, amely
                                                                                       a britek 20. századi tömegkulturális hatását
                                                                                       szimbolizálja, szinte biztosan Laurence Olivier
                                                                                       V. Henrikjét (1944) említenénk, hiszen ez az
               H. G. Wells szellemi örököseként John Wyndham   A nevét Elton Johnra    a mozi, amely világszerte ráirányította a figyel-
               a múlt század egyik legnagyobb hatású brit                              met a brit történelemre. A Shakespeare-dráma
               sci-fi írója (magyarul eddig négy könyve jelent   vál toztató zenész    filmfeldolgozását a brit kormány rendelte
               meg az 1970-es évektől napjainkig). A triffidek                         meg és részben finanszírozta is, úgy gondol-
               napja (1951; magyarul 1990, Móra Könyvkiadó)   és énekes produkcióját   ván, hogy jelentősen javítja majd a háborús
               című regényéhez hasonló művei – a szigetor-  milliók kísérhették figye-  morált, és kiváló „tömegpropaganda” lesz a
               szágban elszabadulnak a húsevő növények                                 náci Németország ellenében. Így nem csupán
               és a szovjet kémek – a hidegháború félelmei-  lemmel a kor egyik leg-   a „Nagy-Britannia rohamcsapatainak és légi
               ről vesznek fel látleletet, melyekben az emberi                         különítményeinek” ajánlják a filmet a nyitó-
               nemet a teljes nukleáris kipusztulás fenye-  fényesebb szuper sztár ja,   snittben, de V. Henrik franciaországi hadjáratát                                                                          A láncfűrészes képzőművész és
               geti. A „meghitt katasztrófák mestere” szinte                           is morális keresztes hadjáratnak állítják be,                                                                               műgyűjtő Damien Hirst 2006-os
               egyedüliként rázta fel a második világháború   Diana herceg né          amint ez világosan kiderül a két nagy 1415-ös                                                                               munkájával, melynek címe:
                                                                                                                                                                                                                   Én lettem a halál, a világok pusztítója
               utáni brit olvasóközönség tömegeit a tudomá-  temetésén                 csata előtt Harfleur-nél és Azincourt-nál mon-                                                                              (a Bhagavad-gíta ezen sora jutott
               nyos-fantasztikus irodalom módszereivel.                                dott lelkesítő hazafias szónoklatokból.                                                                                     eszébe Oppenheimernek is az első
                 Ám még Wyndham könyveinek is – melyek                                   Ám az V. Henriknek van egy másik, kevésbé                                                                                 kísérleti atomrobbantáskor)
               maguk is számos film-, televíziós, képregény-    Elton John a Gyertyaláng a szélben című dalt    ismert oldala is. A filmet a J. Arthur Rank ipar-
               és videojáték-feldolgozást éltek meg – meg-  adja elő Diana walesi hercegné temetésén,    mágnás alapította Rank Organisation készítette    Damien
                                                           1997 szeptemberében
               voltak a közvetlen előzményei: az elhagyott,                            (a filmcég a logójáról is emlékezetes, melyen   7
               posztapokaliptikus London képe már Richard                              egy férfi üt rá a gongra). Az 1888-ban született    Hirst
               Jefferies After London (1885) című művében is    Elton John             Rank lisztőrlő vállalkozást örökölt apjától, mely-
               megjelent, itt a jövő brit fővárosa újközépkori   5                     ből az ország egyik legnagyobb iparvállalatát     A galériák                            Grand Theft Auto
               átokföldjeként tűnik fel.                   A nép gyá -                 építette fel. A mélyen vallásos, metodista Rank                                   8
                 Az elbeszélő felkeresi London romjait, mely-                          meggyőződéssel vallotta, hogy erre alkalmas                                             Bűnö zők amerikai akcentussal
               nek talaja „a város fennállása idején elhunyt           szos hangja     filmekkel kell visszavágni az istentelenségéről            és vi déki
               emberek millióinak porából” áll. Igencsak távol                         és dekadenciájáról elhíresült Hollywoodnak.
               esik ez a 19. század második felében jellemző                           Egyik beosztottja így nyilatkozott hitvallásukról:            kastélyok ura
               viktoriánus optimizmustól, hiszen a Brit   Gimnáziumi osztálytársai tökéletesen jellegte-  „Filmjeinknek a brit életmódot, az általunk kép-                                         A Grand Theft Auto PC-re és játékkonzolokra fejlesz ett
                                                                                                                                                                                                                                   t
               Birodalom nak híre-nyoma sincs, nagyvárosai    lennek tartották Reggie Dwight-ot: az 1940-es,   viselt értékeket, álláspontot és azt kell képvisel-                                 videojáték-sorozat főként amerikai nagyváro sok  -
               az enyészeté lettek, s a modern fejlődést   1950-es évek tipikus ifjoncaként visszafogott és   niük, mit miért mondunk és cselekszünk.”  GETTY  A modern képzőművészet fenegyereke az utóbbi     ban játszódik, amerikaiak a főszereplői és a fegyver-
               legyűrték a természet őserői.       jó kedélyű, egy kicsit a kövérkés Billy Bunterre                             néhány évtized legsikeresebb brit művész-vállalko-                 imádata is. Valahol legbelül azonban britnek vallja
                                                   emlékeztető, megszállott zongorista zenei                                    zója, aki csillagászati jövedelmét ingatlan vagyonba               magát, hiszen egy skót cég készíti az 1997-es első
                                                   karrierről álmodozott. Kevesen hitték volna,                                 fektetve ma már devoni tanyával, mexikói tenger-                   játék óta, mely kiugró sikerének java részét a bul-
                                                   hogy sok-sok évvel később a nevét Elton Johnra                               parti birtokkal, thaiföldi nyaralóval, gloucester-                 várlapokban – hatalmas erkölcsi felzúdulást kiváltva
                                                                                                                                shire-i kastéllyal és egy 34 millió font (nagyjából
               „Hideglelős borzalom” – hirdeti     változtató zenész és énekes produkcióját a                                   14,8 milliárd forint) értékű 19. századi londoni                   – provokatív információkat elhintő Max Clifford
                                                                                                                                                                                                   PR-tevékenységének tudhatja be. A kezdeti szerény
               A triffidek napja 1962-es filmadap tá-  kameráknak köszönhetően milliók kísérhetik                               műemlék épülettel is rendelkezik. A kortárs brit
               ciójának plakátja, melynek mozgó-   figyelemmel a kor egyik legfényesebb szuper-                                                                                                    eladások után egekbe szökött a fegyveres bűnözők
               képein emberevő növények serege     sztárjának, Diana hercegnének a temetésén.                                   művészek leggazdagabbika így összegezte                            autós küldetéseit színre vivő játék forgalmazása, és
               rohanja le Nagy-Britanniát            Elton John és a királyi család látszólag oly                               filozófiá ját: „Lenyűgöző, mi mindenre képes az   A Grand Theft Auto a világ legnépesebb    minden idők egyik legnagyobb darabszámban értéke-
                                                     bizarr kapcsolata igazság szerint egyálta-                                 ember egy elégséges rajzérettségivel, némi torz   angol ajkú nemzetének meghódítását    sített videojáték-sorozata lett.
                                                     lán nem meglepő. Az uralkodók mindig                                       képzelőerővel és egy láncfűrésszel.”            tűzte ki célul       A GTA jól érzékelteti a brit kultúripar azon különle-
                                                     erősen támaszkodtak az általuk pártolt                                       Hiába lengi körül a korszerűség atmoszférája,                    ges képességét, hogy az amerikai életérzés egy-egy
                                                     képzőművészekre, zenészekre. Az ifjabb                                     Hirst alapvetően régi vágású figura, az extrava-                   szeletét igyekszik megetetni az amerikai fogyasztók  -
                                                     Hans Holbein VIII. Henrik megrendelésére                                   gáns épületek iránti szenvedélye a maguk erejéből   A brit kultúripar    kal. A The Animals és a Rolling Stones rockbandák
                                                     (is) dolgozott, Händel II. György trónusához                               felkapaszkodott viktoriánus vállalkozókra hajaz.   az amerikai     amerikai blues-klasszikusok (újra)gyártásával,
                                                     állt közel, Ralph Vaughan Williams pedig                                   A képzőművészet és a fogyasztói tömegkultúra                       Martin Amis sikerkönyvével, az 1984-es Pénzzel
                                                     VI. György és II. Erzsébet koronázására is                                 rá jellemző frigye nem volt ismeretlen a Sir John   életérzés egy-egy   (magyarul több kiadásban is megjelent, először 1990-
                                                     szerzett zenét. A pop-rock kultúrát Diana                                  Everett Millais-hoz hasonló Viktória korabeli                      ben a Magvetőnél), amely az angolszász olvasótábor-
                                                     1997-es temetésével, a trónra lépése arany-                                művészek számára sem, akinek a Buborékok (1886)   szeletét igyekszik   nak az amerikai életforma felnagyított, karikaturisz-
                                                     (2002), illetve gyémántjubileumát (2012)                                   című festménye a Pears-féle szappan reklámjaként                   tikus ábrázolásával igyekezett megfelelni – a brit
                                                     ünneplő II. Erzsébet szuperkoncertekkel                                    biztosította be magának a halhatatlanságot.   megetetni              kultúripar igencsak profi módon próbálta megvetni
                                                     való köszöntésével magához ölelő monar-                                      Hirsthez hasonlóan Millais is mesés vagyont                      lábát az amerikai piacon.
                                                     chia ugyanúgy járt el, mint korábban min-                                  keresett azzal, hogy luxustermékként értékesítette   az amerikai     A Grand Theft Auto jó példa arra, mire érzett rá
                                                     dig: népének művészi tehetségeit magához   Laurence Olivier – a film rendezője   képeit. Amikor a művész beköltözött fejedelmi   fogyasztókkal    legügyesebben a szigetország az elmúlt félszázadban:
                                                                                        és főszereplője – a háború végén
                                                    emelve az aktuális király, illetve királynő   született V. Henrikben egyszemé-  kensingtoni otthonába, Thomas Carlyle történetíró              a britek képzelőerejét, szaktudását és barkácsolási vá-
                                                    magát és családját a lehető legjobb színben   lyes háborút indít Hitler birodalma   és filozófus így kiáltott fel: „Millais, ezt mind a fest-  gyát meglovagolva létrehozni valamit, amit egyértel műen
                                                    tünteti fel.                        és Hollywood istentelensége ellen      REX / GETTY   mények hozták a konyhára? Sokkal több bolond van      a világ legnépesebb angol ajkú nemzetének szánnak.
                                                                                                                                a világon, mint azt képzeltem!”
           62                                                                                BBC History – A világtörténelmi magazin  BBC History – A világtörténelmi magazin                                                           63
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65