Page 56 - Zsiráf Magazin - 2015. december
P. 56

56
















                     ÖSSZEHASONLÍTVA EZT A FIL-
                     MEDET A KORÁBBI, KISPÁLYÁSOK
                     CÍMŰ MUNKÁDDAL, KÉT NAGYON
                     ELTÉRŐ STÍLUSÚ MŰVET KAPUNK,
                     MELYEK A KELET-EURÓPAI MILIŐ
                     MÁS-MÁS ASPEKTUSAIT JELENÍTIK
                     MEG. MELYIK VAN NÁLAD ELŐBB, A
                     FORMA VAGY A CSELEKMÉNY?


            A Kispályások a Ba diplomafilmem, a Gond(n)ok
            pedig az Ma diplomafilmem. A kettő között
            mindössze két év telt el, mégis hatalmas
            minőségbeli különbség van köztük színész-
            vezetésben, vizuális megvalósításban, dra-
            maturgiában, mind pedig a felvetett témák
            megközelítésben. A  Kispályások egy igazi
            szárnypróbálgatás volt. A Gond(n)ok szeren-
            csére jóval kiforrottabb lett. A film alapvető-
            en egy vizuális közlési nyelv, tehát számomra
            nagyon fontos a forma is. A Kispályásokban
            volt egy stilizált elbeszélő, a film bizonyos
            részei pedig a klipek vizuális elemeivel dol-
            goztak. A Gond(n)oknál a valós képek mel-
            lett egyes jeleneteket egy fekete-fehér, film
            noiros fantáziavilágba emeltük át, így a forma
            dramaturgiailag is erősíti a filmet és árnyalja a
            főszereplő személyiségét. Nem mondanám
            azonban, hogy a forma fontosabb lenne a
            cselekménynél. Ugyanannyira meghatározza
            a filmet, hogy a főszereplő milyen utat jár be
            és min megy keresztül két pont között. Van
            egy harmadik kisfilmem is, ami kronológia
            szerint a két film között készült el. Ez pedig Az
            utolsó csepp címet viseli. Fikciós dokumen-
            tumfilm egy magyar feltalálóról, aki képes
            nejlonszatyrokból üzemanyagot előállítani.
            A műfaj ebben az esetben erősen meghatá-
            rozta a formát is. Ebben a filmben dokumen-
            tarista elemekkel mesélek el egy történetet,
            ami erősen emberközpontú. Ennél a filmnél
            nem volt szükség egyéb stilizált elemek be-
            emelésére vagy formai zsonglőrködésre.
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61