Page 56 - Zsiráf Magazin - 2015. december
P. 56
56
ÖSSZEHASONLÍTVA EZT A FIL-
MEDET A KORÁBBI, KISPÁLYÁSOK
CÍMŰ MUNKÁDDAL, KÉT NAGYON
ELTÉRŐ STÍLUSÚ MŰVET KAPUNK,
MELYEK A KELET-EURÓPAI MILIŐ
MÁS-MÁS ASPEKTUSAIT JELENÍTIK
MEG. MELYIK VAN NÁLAD ELŐBB, A
FORMA VAGY A CSELEKMÉNY?
A Kispályások a Ba diplomafilmem, a Gond(n)ok
pedig az Ma diplomafilmem. A kettő között
mindössze két év telt el, mégis hatalmas
minőségbeli különbség van köztük színész-
vezetésben, vizuális megvalósításban, dra-
maturgiában, mind pedig a felvetett témák
megközelítésben. A Kispályások egy igazi
szárnypróbálgatás volt. A Gond(n)ok szeren-
csére jóval kiforrottabb lett. A film alapvető-
en egy vizuális közlési nyelv, tehát számomra
nagyon fontos a forma is. A Kispályásokban
volt egy stilizált elbeszélő, a film bizonyos
részei pedig a klipek vizuális elemeivel dol-
goztak. A Gond(n)oknál a valós képek mel-
lett egyes jeleneteket egy fekete-fehér, film
noiros fantáziavilágba emeltük át, így a forma
dramaturgiailag is erősíti a filmet és árnyalja a
főszereplő személyiségét. Nem mondanám
azonban, hogy a forma fontosabb lenne a
cselekménynél. Ugyanannyira meghatározza
a filmet, hogy a főszereplő milyen utat jár be
és min megy keresztül két pont között. Van
egy harmadik kisfilmem is, ami kronológia
szerint a két film között készült el. Ez pedig Az
utolsó csepp címet viseli. Fikciós dokumen-
tumfilm egy magyar feltalálóról, aki képes
nejlonszatyrokból üzemanyagot előállítani.
A műfaj ebben az esetben erősen meghatá-
rozta a formát is. Ebben a filmben dokumen-
tarista elemekkel mesélek el egy történetet,
ami erősen emberközpontú. Ennél a filmnél
nem volt szükség egyéb stilizált elemek be-
emelésére vagy formai zsonglőrködésre.