Page 13 - Zsiráf Magazin - 2020. december
P. 13
A KARANTÉN HATÁRA A GYERMEKEKRE
Nemcsak a felnőtteknél, a gyermekeknél is kiala-
kulhat félelem, szorongás a járvánnyal, megfertő-
ződés lehetőségével kapcsolatban. Aggódhatnak
szeretteikért, barátaikért, kortársaikért is. Megter-
helő számukra az unalom, frusztráció, informáci-
óhiány, a személyes kapcsolatok hiánya. Az élet-
mód ilyen gyors, drasztikus változása és az otthoni
karantén okozta pszichoszociális stressz tovább
súlyosbíthatja a helyzetet a gyermek fizikai, és
lelki egészségében, ezáltal ördögi kört kialakítva.
A tudósok kutatásaikban beszámoltak arról, hogy
a járványos betegségek során elkülönített vagy karanténba helyezett gyermekek esetében nagyobb
valószínűséggel alakulnak ki akut stressz rendellenesség, alkalmazkodási zavar és gyászreakció.
TANULÁS A TÉLI SZÜNETBEN?
A suliban mintha egyre nagyobb lenne a hajtás. Egy cso-
mó tantárgy, kőkemény osztályzás a készségtárgyakból
is, mindemellett tonnányi különóra, korrepetálás, felzár-
kóztatás. Mire december közepére érünk, a gyerekek
három és fél hónap sulin vannak túl. Ebben az évben
nehezített terepen: a korábbinál is több előíráshoz, sza-
bályhoz kell alkalmazkodniuk, még a gyerekbarát iskola
is ridegebb és megkövetelőbb, mint máskor. A tanulmá-
nyi elvárások ugyanakkor nem csökkennek, így az ün-
nepi időszak érkeztével a gyerekek már nagyon fárad-
tak: tényleg utolsó pillanatban jön a pihenés lehetősége.
Vannak olyan iskolák és olyan élethelyzetek, ahol és
amikor a téli szünetben sem mindig úszható meg a ta-
nulás. Egy felmérés adatai szerint a tavalyi évben minden
negyedik gyerek kapott valamilyen leckét a téli szünetre. Szakértők szerint a szünetre a gyerekeknek
nagy szükségük van, Vekerdy Tamás egy cikkben így fogalmazott a témával kapcsolatban:
„Egyszóval sem házi feladatot, sem semmiféle egyéb leckét, feladatot ne adjunk a gyereknek a szü-
nidőre. Tanuláspszichológiai tény – bár mindmáig nem igazán akarjuk tudomásul venni –, hogy az iga-
zán fontos dolgokat akkor tanuljuk meg, amikor nem csináljuk őket, illetve alvás közben. Mégpedig
nem a mélyalvás, hanem az álmodás fázisában dolgozzuk fel, építjük be, rendezzük személyiségünk
részévé a tanultakat.”