Page 13 - Zsiráf Magazin - 2020. december
P. 13

A KARANTÉN HATÁRA A GYERMEKEKRE



            Nemcsak a felnőtteknél, a gyermekeknél is kiala-
            kulhat félelem, szorongás a járvánnyal, megfertő-
            ződés lehetőségével kapcsolatban. Aggódhatnak
            szeretteikért, barátaikért, kortársaikért is. Megter-
            helő számukra az unalom, frusztráció, informáci-
            óhiány, a személyes kapcsolatok hiánya. Az élet-
            mód ilyen gyors, drasztikus változása és az otthoni
            karantén okozta pszichoszociális stressz tovább
            súlyosbíthatja a helyzetet a gyermek fizikai, és
            lelki egészségében, ezáltal ördögi kört kialakítva.
            A tudósok kutatásaikban beszámoltak arról, hogy
            a járványos betegségek során elkülönített vagy karanténba helyezett gyermekek esetében nagyobb
            valószínűséggel alakulnak ki akut stressz rendellenesség, alkalmazkodási zavar és gyászreakció.










                                                        TANULÁS A TÉLI SZÜNETBEN?


                                                        A suliban mintha egyre nagyobb lenne a hajtás. Egy cso-
                                                        mó tantárgy, kőkemény osztályzás a készségtárgyakból
                                                        is, mindemellett tonnányi különóra, korrepetálás, felzár-
                                                        kóztatás. Mire december közepére érünk, a gyerekek
                                                        három és fél hónap sulin vannak túl. Ebben az évben
                                                        nehezített terepen: a korábbinál is több előíráshoz, sza-
                                                        bályhoz kell alkalmazkodniuk, még a gyerekbarát iskola
                                                        is ridegebb és megkövetelőbb, mint máskor. A tanulmá-
                                                        nyi elvárások ugyanakkor nem csökkennek, így az ün-
                                                        nepi időszak érkeztével a gyerekek már nagyon fárad-
                                                        tak: tényleg utolsó pillanatban jön a pihenés lehetősége.
                                                        Vannak olyan iskolák és olyan élethelyzetek, ahol és
                                                        amikor a téli szünetben sem mindig úszható meg a ta-
                                                        nulás. Egy felmérés adatai szerint a tavalyi évben minden
            negyedik gyerek kapott valamilyen leckét a téli szünetre. Szakértők szerint a szünetre a gyerekeknek
            nagy szükségük van, Vekerdy Tamás egy cikkben így fogalmazott a témával kapcsolatban:


            „Egyszóval sem házi feladatot, sem semmiféle egyéb leckét, feladatot ne adjunk a gyereknek a szü-
            nidőre. Tanuláspszichológiai tény – bár mindmáig nem igazán akarjuk tudomásul venni –, hogy az iga-
            zán fontos dolgokat akkor tanuljuk meg, amikor nem csináljuk őket, illetve alvás közben. Mégpedig
            nem a mélyalvás, hanem az álmodás fázisában dolgozzuk fel, építjük be, rendezzük személyiségünk
            részévé a tanultakat.”
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18