Page 61 - Zsiráf Magazin - 2015. december
P. 61

Tömegkultúra







 4    John  6  V. Henrik
  Wyndham  A nácik

   A meghitt   ostora

         katasztrófák
         mestere  Ha egyetlen filmet kellene kiemelnünk, amely
 a britek 20. századi tömegkulturális hatását
 szimbolizálja, szinte biztosan Laurence Olivier
 V. Henrikjét (1944) említenénk, hiszen ez az
 H. G. Wells szellemi örököseként John Wyndham   A nevét Elton Johnra   a mozi, amely világszerte ráirányította a figyel-
 a múlt század egyik legnagyobb hatású brit   met a brit történelemre. A Shakespeare-dráma
 sci-fi írója (magyarul eddig négy könyve jelent   vál toztató zenész    filmfeldolgozását a brit kormány rendelte
 meg az 1970-es évektől napjainkig). A triffidek   meg és részben finanszírozta is, úgy gondol-
 napja (1951; magyarul 1990, Móra Könyvkiadó)   és énekes produkcióját   ván, hogy jelentősen javítja majd a háborús
 című regényéhez hasonló művei – a szigetor-  milliók kísérhették figye-  morált, és kiváló „tömegpropaganda” lesz a
 szágban elszabadulnak a húsevő növények    náci Németország ellenében. Így nem csupán
 és a szovjet kémek – a hidegháború félelmei-  lemmel a kor egyik leg-  a „Nagy-Britannia rohamcsapatainak és légi
 ről vesznek fel látleletet, melyekben az emberi   különítményeinek” ajánlják a filmet a nyitó-
 nemet a teljes nukleáris kipusztulás fenye-  fényesebb szuper sztár ja,   snittben, de V. Henrik franciaországi hadjáratát   A láncfűrészes képzőművész és
 geti. A „meghitt katasztrófák mestere” szinte   is morális keresztes hadjáratnak állítják be,   műgyűjtő Damien Hirst 2006-os
 egyedüliként rázta fel a második világháború   Diana herceg né    amint ez világosan kiderül a két nagy 1415-ös   munkájával, melynek címe:
                                                                                            Én lettem a halál, a világok pusztítója
 utáni brit olvasóközönség tömegeit a tudomá-  temetésén  csata előtt Harfleur-nél és Azincourt-nál mon-  (a Bhagavad-gíta ezen sora jutott
 nyos-fantasztikus irodalom módszereivel.  dott lelkesítő hazafias szónoklatokból.          eszébe Oppenheimernek is az első
 Ám még Wyndham könyveinek is – melyek   Ám az V. Henriknek van egy másik, kevésbé          kísérleti atomrobbantáskor)
 maguk is számos film-, televíziós, képregény-    Elton John a Gyertyaláng a szélben című dalt    ismert oldala is. A filmet a J. Arthur Rank ipar-
 és videojáték-feldolgozást éltek meg – meg-  adja elő Diana walesi hercegné temetésén,    mágnás alapította Rank Organisation készítette    Damien
 1997 szeptemberében
 voltak a közvetlen előzményei: az elhagyott,   (a filmcég a logójáról is emlékezetes, melyen   7
 posztapokaliptikus London képe már Richard   egy férfi üt rá a gongra). Az 1888-ban született    Hirst
 Jefferies After London (1885) című művében is    Elton John  Rank lisztőrlő vállalkozást örökölt apjától, mely-
 megjelent, itt a jövő brit fővárosa újközépkori   5  ből az ország egyik legnagyobb iparvállalatát    A galériák    Grand Theft Auto
 átokföldjeként tűnik fel.   A nép gyá -   építette fel. A mélyen vallásos, metodista Rank   8
 Az elbeszélő felkeresi London romjait, mely-  meggyőződéssel vallotta, hogy erre alkalmas   Bűnö zők amerikai akcentussal
 nek talaja „a város fennállása idején elhunyt           szos hangja  filmekkel kell visszavágni az istentelenségéről            és vi déki
 emberek millióinak porából” áll. Igencsak távol   és dekadenciájáról elhíresült Hollywoodnak.
 esik ez a 19. század második felében jellemző    Egyik beosztottja így nyilatkozott hitvallásukról:            kastélyok ura
                                                                                                            t
 viktoriánus optimizmustól, hiszen a Brit   Gimnáziumi osztálytársai tökéletesen jellegte-  „Filmjeinknek a brit életmódot, az általunk kép-  A Grand Theft Auto PC-re és játékkonzolokra fejlesz ett
 Birodalom nak híre-nyoma sincs, nagyvárosai    lennek tartották Reggie Dwight-ot: az 1940-es,   viselt értékeket, álláspontot és azt kell képvisel-  videojáték-sorozat főként amerikai nagyváro sok  -
 az enyészeté lettek, s a modern fejlődést   1950-es évek tipikus ifjoncaként visszafogott és   niük, mit miért mondunk és cselekszünk.”  GETTY  A modern képzőművészet fenegyereke az utóbbi     ban játszódik, amerikaiak a főszereplői és a fegyver-
 legyűrték a természet őserői.  jó kedélyű, egy kicsit a kövérkés Billy Bunterre   néhány évtized legsikeresebb brit művész-vállalko-  imádata is. Valahol legbelül azonban britnek vallja
 emlékeztető, megszállott zongorista zenei   zója, aki csillagászati jövedelmét ingatlan vagyonba   magát, hiszen egy skót cég készíti az 1997-es első
 karrierről álmodozott. Kevesen hitték volna,   fektetve ma már devoni tanyával, mexikói tenger-  játék óta, mely kiugró sikerének java részét a bul-
 hogy sok-sok évvel később a nevét Elton Johnra   parti birtokkal, thaiföldi nyaralóval, gloucester-  várlapokban – hatalmas erkölcsi felzúdulást kiváltva
         shire-i kastéllyal és egy 34 millió font (nagyjából
 „Hideglelős borzalom” – hirdeti   változtató zenész és énekes produkcióját a   14,8 milliárd forint) értékű 19. századi londoni   – provokatív információkat elhintő Max Clifford
                                                                            PR-tevékenységének tudhatja be. A kezdeti szerény
 A triffidek napja 1962-es filmadap tá-  kameráknak köszönhetően milliók kísérhetik   műemlék épülettel is rendelkezik. A kortárs brit
 ciójának plakátja, melynek mozgó-  figyelemmel a kor egyik legfényesebb szuper-  eladások után egekbe szökött a fegyveres bűnözők
 képein emberevő növények serege   sztárjának, Diana hercegnének a temetésén.  művészek leggazdagabbika így összegezte   autós küldetéseit színre vivő játék forgalmazása, és
 rohanja le Nagy-Britanniát  Elton John és a királyi család látszólag oly   filozófiá ját: „Lenyűgöző, mi mindenre képes az   A Grand Theft Auto a világ legnépesebb    minden idők egyik legnagyobb darabszámban értéke-
 bizarr kapcsolata igazság szerint egyálta-  ember egy elégséges rajzérettségivel, némi torz   angol ajkú nemzetének meghódítását    sített videojáték-sorozata lett.
 lán nem meglepő. Az uralkodók mindig   képzelőerővel és egy láncfűrésszel.”  tűzte ki célul  A GTA jól érzékelteti a brit kultúripar azon különle-
 erősen támaszkodtak az általuk pártolt   Hiába lengi körül a korszerűség atmoszférája,   ges képességét, hogy az amerikai életérzés egy-egy
 képzőművészekre, zenészekre. Az ifjabb   Hirst alapvetően régi vágású figura, az extrava-  szeletét igyekszik megetetni az amerikai fogyasztók  -
 Hans Holbein VIII. Henrik megrendelésére   gáns épületek iránti szenvedélye a maguk erejéből   A brit kultúripar    kal. A The Animals és a Rolling Stones rockbandák
 (is) dolgozott, Händel II. György trónusához   felkapaszkodott viktoriánus vállalkozókra hajaz.   az amerikai   amerikai blues-klasszikusok (újra)gyártásával,
 állt közel, Ralph Vaughan Williams pedig   A képzőművészet és a fogyasztói tömegkultúra   Martin Amis sikerkönyvével, az 1984-es Pénzzel
 VI. György és II. Erzsébet koronázására is   rá jellemző frigye nem volt ismeretlen a Sir John   életérzés egy-egy   (magyarul több kiadásban is megjelent, először 1990-
 szerzett zenét. A pop-rock kultúrát Diana   Everett Millais-hoz hasonló Viktória korabeli   ben a Magvetőnél), amely az angolszász olvasótábor-
 1997-es temetésével, a trónra lépése arany-   művészek számára sem, akinek a Buborékok (1886)   szeletét igyekszik   nak az amerikai életforma felnagyított, karikaturisz-
 (2002), illetve gyémántjubileumát (2012)   című festménye a Pears-féle szappan reklámjaként   tikus ábrázolásával igyekezett megfelelni – a brit
 ünneplő II. Erzsébet szuperkoncertekkel   biztosította be magának a halhatatlanságot.  megetetni      kultúripar igencsak profi módon próbálta megvetni
 való köszöntésével magához ölelő monar-  Hirsthez hasonlóan Millais is mesés vagyont   lábát az amerikai piacon.
 chia ugyanúgy járt el, mint korábban min-  keresett azzal, hogy luxustermékként értékesítette   az amerikai   A Grand Theft Auto jó példa arra, mire érzett rá
 dig: népének művészi tehetségeit magához   Laurence Olivier – a film rendezője   képeit. Amikor a művész beköltözött fejedelmi   fogyasztókkal    legügyesebben a szigetország az elmúlt félszázadban:
 és főszereplője – a háború végén
 emelve az aktuális király, illetve királynő   született V. Henrikben egyszemé-  kensingtoni otthonába, Thomas Carlyle történetíró   a britek képzelőerejét, szaktudását és barkácsolási vá-
 magát és családját a lehető legjobb színben   lyes háborút indít Hitler birodalma   és filozófus így kiáltott fel: „Millais, ezt mind a fest-  gyát meglovagolva létrehozni valamit, amit egyértel műen
 tünteti fel.  és Hollywood istentelensége ellen  REX / GETTY   mények hozták a konyhára? Sokkal több bolond van   a világ legnépesebb angol ajkú nemzetének szánnak.
         a világon, mint azt képzeltem!”
 62  BBC History – A világtörténelmi magazin  BBC History – A világtörténelmi magazin                            63
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66