Page 62 - Zsiráf Magazin - 2015. december
P. 62

Tömegkultúra






                9      Flashman
                       A birodalom

                      leg főbb
                      csúszó mászója



               Amikor Thomas Hughes bíró, parlamenti képviselő
               megteremtette a verekedős Flashman figuráját 1857-
               ben, saját iskolai élményein alapuló Tom Brown’s School
               Days című regényében, fogalma sem lehetett róla, hogy
               irodalmi karaktere több mint egy évszázaddal később új
               életre kel egy tucatnyi humoros kalandregényben, és egy
               filmgyári szuperprodukció (Royal Flash, 1975) főhősévé
               is avanzsál. Ám George MacDonald Frasernek – újra-
               értelmezőjének – köszönhetően mégis ez történt, s az   Nagy Feró, Malek Miklós, Keresztes Ildikó és Geszti Péter zsűrizi a versenyzők
               álönéletrajzi antihősregényekben végigszáguldozza,   teljesítményét a magyar X-Faktor egyik adásában
               hazudozza, részegeskedi, csábítja és gyáváskodja
               a 19. századi világot az indiai felkeléstől az 1876-os Little
               Bighorn-i, Ülő Bika törzsfőnök által az amerikai csapa-   X-Faktor
               tokkal szemben megnyert csatájáig.                 10
                 A Flashman-sorozat hihetetlen sikere (magyarul eddig    A popálom
               az első kötet jelent meg 2007-ben a Konkrét Könyvek
               kiadásában) jól jelzi a viktoriánus kultúra mindmáig tartó          csimborasszója
               hatását a brit társadalomra, egyben szemlélteti a biroda-
               lommal kapcsolatos vélemények gyökeres átalakulását
               is. Az arisztokrácia által hősnek kikiáltott Flashman saját
               szavai szerint „gazember, hazug, csaló, tolvaj, gyáva – ó,   Kapcsoljuk be a tévét valamelyik   val, tehetséggel és némi szerencsé-
               igen, és talpnyaló is”. Kalandjainak krónikája a viktoriá-  szombat este, és nem fogjuk tudni   vel bárki nagy dolgokat vihet végbe.”
               nus Brit Birodalom derűs, alternatív történelme, melyben   elkerülni, hogy áldozatul ne essünk   A brit tömegkultúrának az önme-
               szinte minden erény undorító képmutatásként tűnik fel.   az önmenedzselés fontosságáról   nedzselés, önfejlesztés mantrája lett
               Miként az Egyesült Királyság volt libanoni, szudáni, majd   szóló propagandának. Az X-Faktorhoz   a fő üzenete az elmúlt fél évszázad-
               marokkói nagykövete, Sir Allan Ramsay fogalmazott:   hasonló show-műsorok hétről   ban. És ez is a viktoriánus korból
               „Olyan illúziómentes és józan leírásokat olvashatunk   hétre azzal bombáznak, hogy ha   ered, hiszen az 1840-es, 1850-es
               az adott korról, melyeknek magunk is bármikor tanúi   keményen dolgozol és hiszel önma-  években Samuel Smiles keresztény
               lehetünk.”                                         gadban, a hírnév és a gazdagság az   reformer honfitársai millióit térítette
                                                                  öledbe hullik majd. Nem véletlenül   az önsegítés igaz hitére. Ám ez a
               Kalandjainak krónikája                             írta önéletrajzába Simon Cowell,   krédó talán soha nem volt ilyen hatá-
                                                                  az Egyesült Királyságban 2004-ben
                                                                                            sos, mint napjainkban. A szélsőséges
               a viktoriánus Brit                                 bemutatkozó, ma már a világ szá-  kulturális individualizmus korában
                                                                  mos országában (Magyarországon
                                                                                            élünk, melyben valamennyien mintha
               Birodalom alternatív                               például 2010 óta) futó zenei tehet-  a Patrick McGoohan színész, író és
                                                                                            rendező nevével fémjelzett, szürreá-
                                                                  ségkutató műsor ötletgazdája, hogy
               történelme, melyben                                „minden fiatal híres akar lenni”, s ezt   lis 1960-as évek végi brit televíziós
               szinte minden erény                                az általános szabályt a következővel   sorozat, a The Prisoner (A fogoly)
                                                                                            főhősének bőrébe bújtunk volna, akit
                                                                  illusztrálta: „Jennifer Lopez például
               undorító képmutatás-                               a popálom megtestesítője. Útja a   a történet szerint elkábítanak, elra-
                                                                         rongyoktól az estélyikig,
                                                                                            bolnak, és egy ismeretlen (börtön)
               ként tűnik fel                                              Bronxtól Hollywoodig   faluban a Hatos számmal látnak el.
                                                                                            „Nem vagyok szám – kiálthatjuk vele
                                                                            mindenkit meg-
                                                                             győzhet arról, hogy   együtt –, én szabad ember vagyok!”
                                                                              kemény munká-
                                                                                 A Flashmannek öltözött színész,
                                                                                 Dominic West 2014-ben. Hollywood
                                                                                 már tervbe vette az új filmadaptációt


                                                                                            Dominic Sandbrook történész, író,
                                                                                            a King’s College London vendég-
                                                                                            professzora             WARNER BROS/REX

                                                                                            Fordította Győrffy Iván
            64                                                                             BBC History – A világtörténelmi magazin
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67