Page 62 - Zsiráf Magazin - 2015. december
P. 62
Tömegkultúra
9 Flashman
A birodalom
leg főbb
csúszó mászója
Amikor Thomas Hughes bíró, parlamenti képviselő
megteremtette a verekedős Flashman figuráját 1857-
ben, saját iskolai élményein alapuló Tom Brown’s School
Days című regényében, fogalma sem lehetett róla, hogy
irodalmi karaktere több mint egy évszázaddal később új
életre kel egy tucatnyi humoros kalandregényben, és egy
filmgyári szuperprodukció (Royal Flash, 1975) főhősévé
is avanzsál. Ám George MacDonald Frasernek – újra-
értelmezőjének – köszönhetően mégis ez történt, s az Nagy Feró, Malek Miklós, Keresztes Ildikó és Geszti Péter zsűrizi a versenyzők
álönéletrajzi antihősregényekben végigszáguldozza, teljesítményét a magyar X-Faktor egyik adásában
hazudozza, részegeskedi, csábítja és gyáváskodja
a 19. századi világot az indiai felkeléstől az 1876-os Little
Bighorn-i, Ülő Bika törzsfőnök által az amerikai csapa- X-Faktor
tokkal szemben megnyert csatájáig. 10
A Flashman-sorozat hihetetlen sikere (magyarul eddig A popálom
az első kötet jelent meg 2007-ben a Konkrét Könyvek
kiadásában) jól jelzi a viktoriánus kultúra mindmáig tartó csimborasszója
hatását a brit társadalomra, egyben szemlélteti a biroda-
lommal kapcsolatos vélemények gyökeres átalakulását
is. Az arisztokrácia által hősnek kikiáltott Flashman saját
szavai szerint „gazember, hazug, csaló, tolvaj, gyáva – ó, Kapcsoljuk be a tévét valamelyik val, tehetséggel és némi szerencsé-
igen, és talpnyaló is”. Kalandjainak krónikája a viktoriá- szombat este, és nem fogjuk tudni vel bárki nagy dolgokat vihet végbe.”
nus Brit Birodalom derűs, alternatív történelme, melyben elkerülni, hogy áldozatul ne essünk A brit tömegkultúrának az önme-
szinte minden erény undorító képmutatásként tűnik fel. az önmenedzselés fontosságáról nedzselés, önfejlesztés mantrája lett
Miként az Egyesült Királyság volt libanoni, szudáni, majd szóló propagandának. Az X-Faktorhoz a fő üzenete az elmúlt fél évszázad-
marokkói nagykövete, Sir Allan Ramsay fogalmazott: hasonló show-műsorok hétről ban. És ez is a viktoriánus korból
„Olyan illúziómentes és józan leírásokat olvashatunk hétre azzal bombáznak, hogy ha ered, hiszen az 1840-es, 1850-es
az adott korról, melyeknek magunk is bármikor tanúi keményen dolgozol és hiszel önma- években Samuel Smiles keresztény
lehetünk.” gadban, a hírnév és a gazdagság az reformer honfitársai millióit térítette
öledbe hullik majd. Nem véletlenül az önsegítés igaz hitére. Ám ez a
Kalandjainak krónikája írta önéletrajzába Simon Cowell, krédó talán soha nem volt ilyen hatá-
az Egyesült Királyságban 2004-ben
sos, mint napjainkban. A szélsőséges
a viktoriánus Brit bemutatkozó, ma már a világ szá- kulturális individualizmus korában
mos országában (Magyarországon
élünk, melyben valamennyien mintha
Birodalom alternatív például 2010 óta) futó zenei tehet- a Patrick McGoohan színész, író és
rendező nevével fémjelzett, szürreá-
ségkutató műsor ötletgazdája, hogy
történelme, melyben „minden fiatal híres akar lenni”, s ezt lis 1960-as évek végi brit televíziós
szinte minden erény az általános szabályt a következővel sorozat, a The Prisoner (A fogoly)
főhősének bőrébe bújtunk volna, akit
illusztrálta: „Jennifer Lopez például
undorító képmutatás- a popálom megtestesítője. Útja a a történet szerint elkábítanak, elra-
rongyoktól az estélyikig,
bolnak, és egy ismeretlen (börtön)
ként tűnik fel Bronxtól Hollywoodig faluban a Hatos számmal látnak el.
„Nem vagyok szám – kiálthatjuk vele
mindenkit meg-
győzhet arról, hogy együtt –, én szabad ember vagyok!”
kemény munká-
A Flashmannek öltözött színész,
Dominic West 2014-ben. Hollywood
már tervbe vette az új filmadaptációt
Dominic Sandbrook történész, író,
a King’s College London vendég-
professzora WARNER BROS/REX
Fordította Győrffy Iván
64 BBC History – A világtörténelmi magazin