Page 65 - Zsiráf Magazin - 2015. december
P. 65

A LEGELSŐ ÉS HARCRA HÍVÓ


            Semmi kétség, a magyar líra első ilyen, saját
            irodalmi súlyánál nagyobb szerepet kapott
            verse az, amit népszerűen csak „Talpra ma-
            gyar”-nak hív a nagyközönség, Petőfi Sándor
            „Nemzeti dal”-ként vetette papírra. Már so-
            kan megírták, mint kuriózumot, hogy nem
            ott hangzott el – ami oly népszerűvé tette
            – a Nemzeti Múzeum lépcsőjén. Voltaképp
            nem is vers, inkább induló, pontosabban kar-
            dal, amit egy népgyűlésre szánt a költő, két
            nappal a márciusi forradalom kitörése előtt
            született. Kevesen tudják, hogy eredetileg
            Rajta magyar, hí a haza! volt a kezdő sor, ám
            Petőfi barátja, Szikra Ferenc logikus érvére:
            „Barátom, elébb talpra kell állítani a magyart,
            azután rajta!” átírta a kezdő sort. Egyébként
            egyik jeles kutatója, Horváth János szerint „a
            költő ebben lépte át a küszöböt, melyen át a
            költői vágy és akarat a cselekvés terére lép ki.
            A szabadság-rajongás az ő legszemélyesebb
            lírai tulajdona volt”. Petőfi halálával pecsételte
            meg vágyát és akaratát.








                                     AMIKOR A VERS NEM ARRÓL SZÓL,
                                                       AMIRŐL








                                     Kacifántos kijelentés, de igaz. Annak, aki él-
                                     vezni akarja az igazi művészetet, tudnia kell
                                     olvasni a sorok között. Bizonyos korok nem
                                     engedték meg az alkotónak a nyílt beszédet,
                                     ám a tehetség megtalálta az utat, hogy el-
                                     mondja, amit fontosnak tartott. S akinek volt
                                     füle hozzá, az meghallotta. A magyar költé-
                                     szetben erre a legszebb példa Vörösmarty
                                     Mihály verse „A vén cigány”. Az csak termé-
                                     szetes, hogy bármennyire is kedvelte a költő a
                                     mulatozást, dalolást, remek bordalok születtek
                                         a tolla alatt, ez a vers nem erről szól.
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70