Page 49 - Zsiráf Magazin - 2017. október
P. 49

A           nnak idején, a művészet kiala-
                                                                              kulásában sem volt ez másképp.
                                                                              A különböző műtárgyak mind-
                                                                              egyike jelentéssel és üzenettel bírt
                                                                              az adott kör számára. A barlang-
                                                               rajzok a vadászat megtervezésére szolgáltak,
                                                               melyekhez szent rítus is tartozott, hogy minél
                                                               sikeresebb legyen a hadművelet. Az ókori egyip-
                                                               tomiaknál, görögöknél, rómaiaknál is a halhatat-
                                                               lan istenségek földi képviseletére jöttek létre a
                                                               művészien kivitelezett szobrok. A kora középkori
                                                               népvándorlások és háborúzások miatt, a nomád
                                                               népek különböző formájú, anyagú tárgyakat
                                                               tartottak maguknál, melyek növényi vagy állati
                                                               díszítésének varázserőt tulajdonítottak. Ezekben
                                                               az esetekben nem beszélhetünk művészetről, a
                                                               tárgyak funkcióval bíró eszközök voltak, hiszen
                                                               a pogány világban a hit általános életforma volt.
                                                               Az eltérő hitvilágokat egyesítő katolicizmus
                                                               elterjedésével, egy jó időre végképp a vallás
                                                               került a műtárgyak (és az élet) legfőbb témájává.
                                                               Ezt azért nehéz megérteni, mert a mai modern
                                                               világunkban a vallás már kiesett ebből a központi
                                                               szerepéből. Gondoljunk csak bele, a népek
                                                               vezetőit, a fáraókat, királyokat (politikusokat) is
                                                               sokáig istenek vagy Isten leszármazottjainak
                                                               tekintették! Nem szabad elfelejtenünk, hogy
                                                               régen a vallás kulcsfontosságú volt a világ alakulá-
                                                               sában, és nagyban befolyásolta az akkori emberek
                                                               életét, hétköznapjait – és általuk a miénket is.


                   kommunikáció kifejezését hasz- A                           katolicizmusban,  amelyben  a
                                                                              művészet első, szabályozott rend-
                                                                              szere kivirágzott, szükséges volt
                   De mi történik akkor, ha a vizuális
                   náljuk? Mit is jelent ez a fogalom?                        a legtöbb írni-olvasni nem tudó
                                                                              hívő számára a bibliai történetek
                   A vizuális kommunikáció a non-              közvetítése, átélésük segítése. Létrejöttek hát az
                   verbális, tehát szavakat nem használó       épületdíszek, szobrok és freskók, melyek magya-
                   közlés eszköze, ami üzenetet hordoz         rázták és kiegészítették az akkor még görögül
                   és egy adott körben, közegben,              és latinul folyó liturgiát. Az üzenetek átadásához
                   rétegben ismert jelrendszer segít-          azonban olyan jelrendszer kellett, ami egyértel-
                   ségével értelmezhető. A képi üze-           műsíti az ábrázolt szentet, és könnyen felismer-
                   netek továbbítására, ha úgy tetszik,        hetővé teszi a történeteket. Ehhez különböző
                   manipulációra szolgálnak (gondol-           ábrázolási típusokat alkottak, kihangsúlyozták a
                   junk a minden felületet elárasztó           szentek történetéből a legfontosabb elemeket,
                   plakátokra, könyvborítókra, ábrákra         és azzal együtt jelenítették meg a képeken,
                   és grafikonokra, a képekre az új-           kódexek iniciáléjában (ezeket nevezzük attribú-
                   ságokban, reklámokra, és így                tumoknak). Azonban még e középkori alkotások
                   tovább). Az üzenet pedig az, hogy           sem vonhatóak igazán a művészet szárnya alá,
                   a megragadó külső mögött  a                 hiszen a legtöbb akkori festő neve a mai napig
                   belső tartalom is értékces, ezért           ismeretlen. Miért? Mert akkoriban nem az alkotó
                   mindenképp érdemes odafigyelni              volt a fontos. Egyszerűen nem érezték szük-
                   rájuk.                                      ségét a mester nevének feltüntetésére, hiszen
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54