Page 50 - Zsiráf Magazin - 2017. október
P. 50
ők csak „Isten eszközei” voltak a csodás törté- az építészetet, festészetet, és szobrászatot, a
netek átadására. Éppen ezért a legtöbb figurát, reneszánszban a „nagyművészet” címszó alatt a
elemet, ábrázolásmódot egymásról másolták a tudományok szintjére emelte őket. Ekkor ismerték
képek készítői, az akkori norma szerint. Az első fel, hogy a rajz nem csupán kétkezi munka, de a
művészi termékeknek csak a 13. században tervezés eszköze is, ami a szellemi tevékenység
elterjed gótikus alkotások tekinthetők. Ekkor már rögzítésére szolgál. A művek értékét ezek után
a mesterek stílusa egyre jobban elkülönült, és a bennük rejlő szellemi nagyság és a megvalósítás
már a megrendelők is a híresebb művészeket minősége határozta meg. Nem telt bele sok
kérték fel templomaik, kápolnáik díszítésére. A idő, megszülettek az első, nem hivatalos aka-
kor egyik legkiemelkedőbb festője, a források démiák, a nagy érdeklődés és megrendelések
szerint Giotto di Bondone volt, bár a hozzá hatására megalapultak az első céhek is. Egyre
köthető freskóciklusoknál is még viták folynak a több tehetség került ki a műhelyekből mind az
tényleges alkotóval kapcsolatban. építészet, szobrászat és festészet területén,
egyre több művész neve vált ismertté, s így
keresett és megbecsült alkotóvá.
z igazi, értékkel és különböző üze-
A netekkel bíró művészet csak az művészet a későbbiekben is csak
1400-as években, a reneszánsz
Addig ugyanis különbséget tettek az uralkodó A tovább emelkedett, még jobban
idején alakult ki, amikor a mesterek
is átestek egy státuszváltáson.
elmélyült és szerteágazott, és vált
egyszerű emberek és a hatalom
osztályhoz tartozó szabad művészetek, avagy azzá az összekötő kapoccsá az
tudományok (grammatica, retorica, dialectica, között, legyen szó egyházról vagy politikáról,
astronomia, aritmetica, geometria, musica), ami a mai napig fenn áll - ha nem is ebben a
illetve az alsóbb rétegek életéhez tartozó kéz- formában és mértékben. A hagyományos művé-
művesség között. A reneszánszban azonban szet halálát a vallás hanyatlása és a tudományok
a képzőművészet jelentősen felértékelődött, fejlődése okozta, ettől függetlenül máig fontos
hiszen a műtárgyak egy részének már nem szerepe van az életünkben. Csupán annyi válto-
csupán használati, de gyönyörködtetési, tár- zott, hogy nem ecsettel és vászonnal, hanem
sadalomkritikai szerepük is megjelent. A rajz egérrel és számítógéppel dolgozunk. De ez már
(disegno), ami addig a kézművességhez sorolta más kérdés.