Page 50 - Zsiráf Magazin - 2017. október
P. 50

ők csak „Isten eszközei” voltak a csodás törté-       az építészetet, festészetet, és szobrászatot, a
        netek átadására. Éppen ezért a legtöbb figurát,        reneszánszban a „nagyművészet” címszó alatt a
        elemet, ábrázolásmódot egymásról másolták a            tudományok szintjére emelte őket. Ekkor ismerték
        képek készítői, az akkori norma szerint. Az első       fel, hogy a rajz nem csupán kétkezi munka, de a
        művészi termékeknek csak a 13. században               tervezés eszköze is, ami a szellemi tevékenység
        elterjed gótikus alkotások tekinthetők. Ekkor már      rögzítésére szolgál. A művek értékét ezek után
        a mesterek stílusa egyre jobban elkülönült, és         a bennük rejlő szellemi nagyság és a megvalósítás
        már a megrendelők is a híresebb művészeket             minősége határozta meg. Nem telt bele sok
        kérték fel templomaik, kápolnáik díszítésére. A        idő, megszülettek az első, nem hivatalos aka-
        kor egyik legkiemelkedőbb festője, a források          démiák, a nagy érdeklődés és megrendelések
        szerint Giotto di Bondone volt, bár a hozzá            hatására megalapultak az első céhek is. Egyre
        köthető freskóciklusoknál is még viták folynak a       több tehetség került ki a műhelyekből mind az
        tényleges alkotóval kapcsolatban.                      építészet, szobrászat és festészet területén,
                                                               egyre több művész neve vált ismertté, s így
                                                               keresett és megbecsült alkotóvá.
                       z igazi, értékkel és különböző üze-
           A           netekkel bíró művészet csak az                         művészet a későbbiekben is csak
                       1400-as években, a reneszánsz
        Addig ugyanis különbséget tettek az uralkodó  A                       tovább emelkedett, még jobban
                       idején alakult ki, amikor a mesterek
                       is átestek egy státuszváltáson.
                                                                              elmélyült és szerteágazott, és vált
                                                                              egyszerű emberek és a hatalom
        osztályhoz tartozó szabad művészetek, avagy                           azzá az összekötő kapoccsá az
        tudományok (grammatica, retorica, dialectica,          között, legyen szó egyházról vagy politikáról,
        astronomia, aritmetica, geometria, musica),            ami a mai napig fenn áll - ha nem is ebben a
        illetve az alsóbb rétegek életéhez tartozó kéz-        formában és mértékben. A hagyományos művé-
        művesség között. A reneszánszban azonban               szet halálát a vallás hanyatlása és a tudományok
        a képzőművészet jelentősen felértékelődött,            fejlődése okozta, ettől függetlenül máig fontos
        hiszen a műtárgyak egy részének már nem                szerepe van az életünkben. Csupán annyi válto-
        csupán használati, de gyönyörködtetési, tár-           zott, hogy nem ecsettel és vászonnal, hanem
        sadalomkritikai szerepük is megjelent. A rajz          egérrel és számítógéppel dolgozunk. De ez már
        (disegno), ami addig a kézművességhez sorolta          más kérdés.
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55