Page 47 - Zsiráf Magazin - 2016. január
P. 47
IRE JÓK A METAFORÁK? ÉS A MEMORITEREK? MIÉRT KELL KÖTELEZŐKET
MOLVASNI? GYAKRAN FELMERÜLŐ KÉRDÉSEK EZEK AZ IRODALOMOKTA-
TÁS KAPCSÁN, MELYEKRE RITKÁN ÉRKEZIK ÉRDEMI VÁLASZ. NÉNYEI PÁL-
NAK, A PIARISTA GIMNÁZIUM TANÁRÁNAK AZONBAN MEGVAN AZ EGYEDI
RECEPTJE: AZ A RECEPT, HOGY NINCS RECEPT. VAN AZONBAN NYITOTT-
SÁG, PÁRBESZÉD, KÖZÖS ÉRTELMEZÉS, HUMOR ÉS MEGLEPETÉS AZ ÓRÁ-
KON. NÉNYEI PÁL TAPASZTALATAIT EGY RENDHAGYÓ IRODALOMTÖRTÉNETI
KÖNYVBEN FOGLALTA ÖSSZE. A TAVALY NOVEMBERBEN A TILOS AZ Á KI-
ADÓNÁL MEGJELENT AZ IRODALOM VISSZAVÁG ELSŐSORBAN AZOKHOZ
SZÓL, AKIK „HEVENY UNDORT ÉREZNEK” A KÖTELEZŐK EMLÍTÉSEKOR.
Ritkán hallani olyat, hogy valaki Az ajánlás szerint az Irodalom
új irodalomtörténet megírására visszavág elsősorban azoknak
vállalkozik. Mi késztette arra, hogy íródott, akik „heveny undort éreznek”
megírja ezt a könyvet? a kötelezőktől. Homérosz tehát csak
„tálalás” kérdése?
Elsősorban tanári munkám mellék-
terméke ez. De ezen kívül két konkrét A heveny undor oka a kíváncsiság hiánya
eset is segített elkezdeni az írást – ezek nél- és a rossz kérdések. A „kötelezők” ese-
kül biztos nem csinálnék ilyen őrültséget. Az tében a diákokat ugyanis kizárólag két kérdés
egyik akkor történt, amikor épp egy jelentős, feszíti. Az első kérdés a terjedelem problé-
korszakalkotó művemet írtam, és azt vettem máját járja körül: hány oldal, azaz hány karakter
észre, hogy a kompozíció stratégiai fontossá- a mű? Második a határidőre vonatkozik: mi-
gú fejezete – írás közben, szinte akaratomon korra kell kiolvasni? Ezek a kérdések nyilván
kívül – lépésről-lépésre irodalomtörténeti fej- teljesen alkalmatlanok arra, hogy egy művel
tegetéssé vált. Nagy pofon volt ez. Rá kellett rendes kapcsolatba kerüljünk. Tegyük föl, jel-
jönnöm, hogy elkerülhetetlen lesz valamikor zem egy diáknak, hogy holnap találkozni fog
irodalomtörténetet írnom. Ehhez képest már élete szerelmével. Erre ő ilyen kérdéseket tesz
inkább vicces volt, amikor az egyik kollégám föl: Hány kiló ez az illető? Milyen gyakran mos
megkérdezte, beszállnék-e mellette tananyag- hajat, milyen szagú a szája? Mennyit keres?
fejlesztőnek, tankönyvírónak. Milyen gyakran kell majd találkoznia vele?
Tanárként mennyire összeegyez-
tethető az írás a munkával? Nem csak tálalásról van tehát szó,
hanem nyitottságról – legyen nyitott a
Főállású tanárként nehezen menne. Mi- diák is, tanár is a mualkotásra. És
vel nem vagyok főállású, az iskola biztosít
számomra „kutatónapot”. Ez óriási segítség. keressék együtt a jó kérdéseket.