Page 47 - Zsiráf Magazin - 2016. január
P. 47

IRE JÓK A METAFORÁK? ÉS A MEMORITEREK? MIÉRT KELL KÖTELEZŐKET
            MOLVASNI? GYAKRAN FELMERÜLŐ KÉRDÉSEK EZEK AZ IRODALOMOKTA-
            TÁS KAPCSÁN, MELYEKRE RITKÁN ÉRKEZIK ÉRDEMI VÁLASZ. NÉNYEI PÁL-

            NAK, A PIARISTA GIMNÁZIUM TANÁRÁNAK AZONBAN MEGVAN AZ EGYEDI
            RECEPTJE: AZ A RECEPT, HOGY NINCS RECEPT. VAN AZONBAN NYITOTT-
            SÁG, PÁRBESZÉD, KÖZÖS ÉRTELMEZÉS, HUMOR ÉS MEGLEPETÉS AZ ÓRÁ-
            KON. NÉNYEI PÁL TAPASZTALATAIT EGY RENDHAGYÓ IRODALOMTÖRTÉNETI

            KÖNYVBEN FOGLALTA ÖSSZE. A TAVALY NOVEMBERBEN A TILOS AZ Á KI-
            ADÓNÁL MEGJELENT AZ IRODALOM VISSZAVÁG ELSŐSORBAN AZOKHOZ
            SZÓL, AKIK „HEVENY UNDORT ÉREZNEK” A KÖTELEZŐK EMLÍTÉSEKOR.












                 Ritkán hallani olyat, hogy valaki                 Az  ajánlás szerint  az  Irodalom
                 új irodalomtörténet megírására                    visszavág elsősorban azoknak
            vállalkozik. Mi késztette arra, hogy  íródott, akik „heveny undort éreznek”
            megírja ezt a könyvet?                            a kötelezőktől. Homérosz tehát csak
                                                              „tálalás” kérdése?
                 Elsősorban tanári munkám mellék-
                 terméke ez. De ezen kívül két konkrét             A heveny undor oka a kíváncsiság hiánya
            eset is segített elkezdeni az írást – ezek nél-        és a rossz kérdések. A „kötelezők” ese-
            kül biztos nem csinálnék ilyen őrültséget. Az  tében a diákokat ugyanis kizárólag két kérdés
            egyik akkor történt, amikor épp egy jelentős,  feszíti. Az első kérdés a terjedelem problé-
            korszakalkotó művemet írtam, és azt vettem  máját járja körül: hány oldal, azaz hány karakter
            észre, hogy a kompozíció stratégiai fontossá- a mű? Második a határidőre vonatkozik: mi-
            gú fejezete – írás közben, szinte akaratomon  korra kell kiolvasni? Ezek a kérdések nyilván
            kívül – lépésről-lépésre irodalomtörténeti fej-   teljesen alkalmatlanok arra, hogy egy művel
            tegetéssé vált. Nagy pofon volt ez. Rá kellett    rendes kapcsolatba kerüljünk. Tegyük föl, jel-
            jönnöm, hogy elkerülhetetlen lesz valamikor       zem egy diáknak, hogy holnap találkozni fog
            irodalomtörténetet írnom. Ehhez képest már        élete szerelmével. Erre ő ilyen kérdéseket tesz
            inkább vicces volt, amikor az egyik kollégám      föl: Hány kiló ez az illető? Milyen gyakran mos
            megkérdezte, beszállnék-e mellette tananyag-      hajat, milyen szagú a szája? Mennyit keres?
            fejlesztőnek, tankönyvírónak.                     Milyen gyakran kell majd találkoznia vele?


                 Tanárként mennyire összeegyez-
                 tethető az írás a munkával?                  Nem csak tálalásról van tehát szó,
                                                              hanem nyitottságról – legyen nyitott a
                  Főállású tanárként nehezen menne. Mi-       diák is, tanár is a mualkotásra. És
                  vel nem vagyok főállású, az iskola biztosít
            számomra „kutatónapot”. Ez óriási segítség. keressék együtt a jó kérdéseket.
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52