Page 27 - Zsiráf Magazin - 2016. április
P. 27

Hogy látod a mostani iskolai közét-
                                                              Zs keztetés helyzetét?


                                                                          2014-ben jelent meg az EMMI ren-
                                                             SHK delet a közétkeztetésre vonatkozó
                                                              táplálkozás-egészségügyi előírásokról, me-
                                                              lyek  ellenőrzésére 2015. szeptemberétől
                                                              került sor. A menzareform vegyes fogadta-
                                                              tásra talált, pedig sok pozitívuma van. Az új
                                                              rendelet célja, hogy a közétkeztetésben részt-
                                                              vevők a szükségleteiknek és az egészséges
                                                              táplálkozás irányelveinek megfelelő ételeket
                                                              kapjanak. Az egészségesebb közétkeztetést
                                                              szolgáló alapelvek mindenképp támogatan-
                                                              dók, szükség volt a reformokra. Az ideális,
                                                              napi ötszöri étkezés esetén a közétkeztetés a
                                                              diákok napi energiaszükségletének mintegy
                                                              75%-át fedezi, ezért hatalmas az intézmények
                                                              felelőssége. Az újítás szerint teljes kiőrlésű
                                                              pékáruknak, változatos, egészséges és mi-
                                                              nőségi nyersanyagoknak, több friss zöldség-
                                                              nek, gyümölcsnek kell a bölcsődék, óvodák,
                                                              valamint iskolai menzák asztalaira kerülnie.
                                                              Csökkenteni kell a só- és cukorhasználatot,
                                                              a mesterséges alapanyagokat ki kell vonni a
                                                              forgalomból, például krumplipüré nem ké-
                                                              szülhet többet porból. Színesebbek lettek az
                                                              étlapok, olyan ismeretlenebb alapanyagok is
                                                              helyet kapnak az étkeztetésben, mint példá-
                                                              ul a köles, a bulgur, a hajdina vagy az árpa-
                                                              gyöngy. Így azok a gyerekek is találkozhatnak
                                                              ezekkel az élelmiszerekkel, akik máskülönben
                                                              nem ennének ilyeneket, ez is nagyon jó do-
                                                              log. Biztos vannak gyerekek, akiknél hosz-
                                                              szabb folyamat volt, míg megszokták ezeket
                                                              az újdonságokat, de változatos ételkészítéssel
                                                              még akár a kedvenceikké is válhatnak. Vagy a
                                                              más ízvilághoz szokott diákoknak kezdetben
                                                              nehezebb volt megbarátkozniuk a sószegé-
                                                              nyebb ízekkel, de sokuk szerint viszont ízle-
                                                              tesebbek lettek így az ételek. A szülőknek is
                                                              nagy szerepe van abban, hogy a gyerekek ne
                                                              utasítsák el a reformételeket.
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32